BAGAIMANA MAHATHIR TIRU ANWAR DALAM MENIPU RAKYAT

Berdasarkan kepada bahasa apa yang anda gunakan, autar mempunyai banyak makna. Ia mungkin bermakna ‘kuat dan lengkap’, ia mungkin bermakna, ‘penjelmaan Tuhan’, atau ia boleh bermakna ‘beralih’, seperti dalam melakukan u-turn, mengambil terjemahan dalam perkataan Hindi-Bahasa Inggeris. Bagaimanapun dalam bahasa Melayu, penggunaan perkataan autar bermaksud menipu – seperti ‘Mahathir autar kata Najib curi 42 billion duit satu-em-dee-bee’.

Dan saya gunakan autar dalam tajuk saya (Reformasi autar daripada pembangkang) dalam konteks yang sama seperti ‘Mahathir autar kata Najib curi 42 billion duit satu-em-dee-bee’ atau ‘Mahathir autar dengan mengatakan beliau melancarkan Deklarasi Rakyat untuk menyelamatkan Malaysia dari Umno.

Pada bulan September 1998, apabila gerakan Reformasi dilancarkan, ia adalah (1) untuk menghalang Anwar Ibrahim daripada dihantar ke penjara kerana meliwat, (2) untuk menyingkirkan Tun Dr Mahathir Mohamad supaya Anwar boleh mengambil alih jawatan Perdana Menteri.

Tidak ada rancangan lagi untuk membentuk sebuah parti baru pembangkang (Parti Keadilan) atau pakatan pembangkang (Barisan Alternatif) atau untuk menumbangkan Umno dan Barisan Nasional dan menggantikannya dengan kerajaan baru. Semuanya datang kemudian apabila Anwar sedar dia tidak boleh menyingkirkan Mahathir dari dalam Umno tapi sebaliknya akan cuba untuk berbuat demikian dari luar.

Dan inilah jalan yang sama Mahathir sedang lakukan untuk menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Pertama cuba dari dalam Umno dan apabila gagal, menubuhkan parti dan pakatan baru pembangkang serta sebaliknya mencuba dari luar. Persamaan di antara apa yang Anwar lakukan pada 1998-1999 dan apa yang Mahathir lakukan sekarang pada 2015-2016 adalah luar biasa. Ia seperti Hitler mengulangi apa yang Napoleon lakukan dengan menyerang Rusia (dan kita semua tahu apa yang berlaku di sana).

Ramai daripada anda tidak tahu perkara ini kerana anda menyertai ‘gerakan’ 10 tahun kemudian pada tahun 2008 (atau pada November 2007 apabila kami mengadakan perarakan Bersih ke Istana Negara untuk menyampaikan Petisyen Pilihan Raya kami kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong).

Pada tahun 2008, gerakan Reformasi dan cabang politiknya, PKR, dan gabungan pembangkang, Barisan Alternatif, telah lalui pelbagai rintangan, dugaan dan perubahan. Dan ini adalah perkara biasa seperti Revolusi Perancis, Rusia dan Iran telah tunjukkan, hanya untuk namakan beberapa negara sahaja. Ia selalu bermula dengan satu kaedah tetapi berakhir dengan kaedah yang lain. Dan kadang-kadang revolusi yang dipanggil menghidupkan rakyatnya sendiri dan / atau memangsakan rakyat yang melahirkan revolusi itu.

Jadi berhati-hati tentang memainkan watak Dr Victor Frankenstein kerana anda boleh secara tidak sengaja boleh mewujudkan raksasa.Dan kebanyakan revolusi bertukar menjadi raksasa diakhirnya. Dan di dalam buku George Orwell, “Animal Farm” yang diterbitkan pada 1945, adalah sebuah satira berkenaan bagaimana malapetaka revolusi melahirkan kerajaan yang lebih teruk dari yang digantikan.

Bagi kebanyakan daripada anda yang baru berjinak-jinak dan bagi mereka yang menjerit pelbagai slogan tanpa mengetahui apa yang sedang berlaku, kelahiran gerakan Reformasi bermula dengan pelancaran Deklarasi Permatang Pauh pada 12 September 1998.

Petikan dari Raja Petra Kamaruddin

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana