Geng Pembangkang Memang Buruk Perangainya.....Hentikan politik berasaskan fitnah - Najib

Datuk Seri Najib Razak menggesa pihak-pihak yang gemar memutarbelitkan fakta mengenai ekonomi negara supaya menghentikan politik berasaskan fitnah.

Perdana Menteri, berkata agensi penarafan antarabangsa Fitch Ratings sudah mengekalkan penarafan Malaysia di tahap A- berikutan kedudukan ekonomi dan kewangan negara yang stabil.

"Ini bukti daya tahan ekonomi negara dan keupayaan kerajaan #Bajet2017. Fitch setuju hutang negara terkawal bawah 55 peratus dan kita mampu capai sasaran defisit fiskal. "Hentikanlah politik berasaskan fitnah. Rakyat boleh menilai," katanya dalam catatan di laman Twitter.

Jumaat lalu, Najib yang juga Menteri Kewangan membentangkan Bajet 2017 di Dewan Rakyat yang mencadangkan peruntukan RM260.8 bilion - RM214.8 bilion untuk belanja mengurus dan RM46 bilion untuk belanja pembangunan.

Menurut kenyataan akhbar Fitch Ratings semalam, bajet persekutuan Malaysia menunjukkan akan lebih menstabilkan pembiayaan awam, disebalik penurunan pendapatan daripada sektor minyak dan gas.

"Fitch menjangkakan defisit 2016 pada kadar 3.2 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), tetapi berpendapat sasaran 2017 mampu dicapai.

"Kami berpendapat tidak mungkin sasaran itu akan tersasar menerusi langkah mencukupi untuk menaikkan hutang awam di atas siling yang ditetapkan sendiri iaitu 55 peratus daripada KDNK.

Fitch menganggarkan hutang kerajaan persekutuan akan kekal di bawah 54 peratus KDNK pada akhir 2016," menurut kenyataan itu.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana