Pemecatan saya daripada PKR macam filem 'Nasib Do Re Mi', kata Chegubard

SHAH ALAM: Bekas Ketua PKR Cabang Rembau, Badrul Hisham Shaharin atau Chegubard menganggap 'misteri' pemecatannya daripada PKR sama seperti kisah P. Ramlee dalam Nasib Do Re Mi.

Ujarnya, sehingga kini beliau masih belum dapat merungkai misteri itu sejak menerima panggilan telefon dan emel daripada Ibu Pejabat PKR, awal pagi, 26 Ogos lalu.

"Hari saya muncul di SPRM, pagi itu, sekitar jam 10.04 pagi, saya dapat panggilan daripada Ibu Pejabat PKR. Saya angkatlah. Dia (staf Ibu Pejabat PKR) kata, Chagubard, saya dah emel dan pos laju kepada Chagubard. Saya tanya apa dia? Dia kata surat pemecatan, yang baru pagi ini siap.

"Saya suruh kawan-kawan saya tanya dimana YB Rafizi (Setiausaha Agung PKR) berada ketika itu. Dia berada di Utara tanah air. Kawan-kawan saya telefon dia dan tanya dia tahu atau tidak akan kewujudan surat (surat pemecatan) itu. Maknanya tandatangan Rafizi palsu.

"Kak Wan (Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail) respon, keputusan (pemecatan Chegubard) belum dicapai. Jadi persoalan dia sekarang ini, apa dia? Dah jadi macam cerita P. Ramli. Do ke Minah mati dulu? Bukan kata orang ramai, saya sendiri keliru, saya dah dipecat ke belum?," soal Chegubard ketika ditemubual secara eksklusif oleh Antarapos.

Kontroversi pemecatan Chegubard bermula selepas Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) itu nekad membawa isu pengezonan semula kawasan zon hijau, Paya Indah Wetlands kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), 26 Ogos lalu.

Chegubard mendakwa sehari sebelum beliau melaporkan isu tersebut kepada SPRM, beliau dihubungi seseorang dalam parti dan ditawarkan imbuhan agar tidak meneruskan rancangannya itu.

Chegubard berkata, beliau menyerahkan kepada parti untuk menyelesaikan status keahliannya dalam PKR dan menegaskan, tumpuannya kini adalah berjuang untuk isu pendedahan Paya Indah Wetlands itu.

"Kamu (parti PKR) bincanglah. Bagi saya, selain daripada uruskan hidup seharian dan keluarga saya, tumpuan saya adalah pasa isu (penukaran status lot tanah) 68054.

"Yang pasti saya akan berulang alik daripada SPRM dan saya akan pastikan kes ini akan jumpa jalan penyelesaian dan tanah ini selamat daripada kerakusan kapitalis," ujarnya.

Chegubard sebelum ini mendedahkan apa yang didakwanya sebagai salah guna kuasa membabitkan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali dan barisan Exconya dalam urusan menukar status lot tanah 68054 yang terletak dalam kawasan Paya Indah Wetlands.

Lot 68054 adalah tanah milik Salak Land Development Sdn yang sejak 22 tahun lalu gagal menukar status daripada pertanian kepada pembangunan.

Ia berikutan kawasan itu berada dalam lingkunan zon hijau - kawasan paya yang dilarang dibangunkan secara komersil berikutan boleh terdedah kepada bencana alam, seperti tanah mendap dan sebagainya.

Untuk mengubah status tanah kepada komersil, lot 68054 perlu dizonkan semula agar bebas daripada zon hijau.

Sebaik sahaja Azmin mengambil alih kepimpinan Selangor daripada bekas menteri besar, Tan Sri Khalid Ibrahim, Chegubard mendakwa Azmin secara tergesa-gesa meluluskan pengezonan semula kawasan hijau itu dan turut meluluskan penukaran status lot 68054 kepada komersil.

Azmin dan Exco tetap Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar, Elizebeth Wong menafikan dakwaan itu dan mencabar Chegubard melaporkan perkara tersebut kepada SPRM.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana