Bila anak Cina membesar di kawasan Melayu

KUALA TERENGGANU - Dia dilahirkan di Kelantan kerana mengikut bapanya yang ketika itu bertugas sebagai anggota keselamatan dan dibesarkan di Kuala Terengganu setelah berpindah ke negeri ini dengan persekitaran pelbagai latar belakang masyarakat.

Kehidupan dari kanak-kanak, remaja sehingga dewasa terdedah dengan budaya masyarakat majmuk kerana tinggal di kuarters dan berjiran dengan semua bangsa.

Sebab itu tidak hairan Tan Jun Luan, 52, lebih berperwatakan seperti Melayu.

“Dari kecil hingga sekarang, saya tinggal di kawasan majoriti Cina dan Melayu. Sebab itu saya tak kekok berkawan dengan mereka.  Lagipun mereka boleh terima kehadiran saya kerana masing-masing hormat budaya dan adat resam,” katanya yang kini menetap di Taman Jaya, Gong Badak.

Anak kedua daripada tiga beradik dan perempuan tunggal ini suka berkawan dengan ramai orang.  Malah sifat cintakan perpaduan dan keamanan itu masih kuat tertanam dalam diri memandangkan bapanya, Tan Hai Ann, 81, seorang anggota polis.  

Jun Luan bersekolah di Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman 1 semasa di tahun satu hingga enam pada  pada 1971 hingga 1976  sebelum bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Sulaiman pada 1977 hingga 1981 (tingkatan satu hingga lima).

Pandai baca jawi

Malah sewaktu di sekolah rendah, dia juga pandai baca jawi, namun apabila lama ditinggalkan kini banyak perkara telah terlupakan.

“Dulu semasa di sekolah rendah, tak ramai kawan Cina kerana majoriti Melayu.  Jadi walaupun cikgu benarkan keluar semasa kelas agama, saya tetap duduk dalam kelas dan secara tidak langsung saya pandai menulis dan baca jawi.

“Tetapi jika ditanya sekarang, banyak perkara sudah lupa,” katanya. 

Rakan panggil Kak Intan, Lynn

Malah dia juga aktif aktiviti kemasyarakatan dan kelibatnya boleh dilihat dalam hampir semua majlis sama ada anjuran Cina, Melayu atau India.

Tidak hairanlah dia mempunyai banyak koleksi baju kurung dan kurung moden bagi memudahkannya menyertai mana-mana majlis dan tidak hairanlah dia turut mempunyai nama Melayu, Kak Intan dan  Lynn.

“80 peratus rakan-rakan orang Melayu dan bahasa Melayu juga merupakan bahasa perbualan harian bukan sahaja bersama rakan malah di rumah juga.  Kenalan di luar Kuala Lumpur (luar Terengganu) pula selesa memanggil saya Kak Intan (bermula dengan Kak Tan).

“Jika terima panggilan dan perkataan pertama keluar Kak Intan, sah rakan bukan dari Terengganu.  Jika panggilan Lynn pula, kebanyakan adalah orang-orang sini sahaja, tetapi kini ramai yang memanggil Mommy,” katanya.

Pada 2010 hingga 2011, dia juga pernah memegang jawatan presiden sebuah NGO, tetapi komitmen sebagai pengurus cawangan (sejak 23 tahun lalu) di Fella Design Cawangan Terengganu dan tidak mempunyai ramai kakitangan menyebabkan dia melepaskan jawatan tersebut, tetapi sentiasa menyokong aktiviti dianjurkan.

Boleh bertutur empat bahasa

Dia yang boleh bertutur dalam Bahasa Melayu, Inggeris, Hokkien dan juga Mandarin, menganggap kehadirannya diterima, walaupun berlainan bangsa dan agama malah tidak hairanlah dirinya sering menerima jemputan kenduri-kendara dari kalangan masyarakat Melayu termaksud aqiqah dan tahlil.

“Jika sebelum ini, saya akan tanya dahulu, lauk mana yang boleh dimakan dan tidak boleh dimakan, tetapi apabila telah lama bergaul dengan masyarakat Melayu, saya memahami sedikit-sebanyak peraturan.

“Malah, pergaulan bersama masyarakat pelbagai kaum beri peluang mengenali dan memahami budaya dan adat resam pelbagai kaum, daripada pelbagai jenis makanan Melayu dan Cina,” kata ibu tiga anak dan empat cucu.

Makan nasi guna tangan  

“Saya makan nasi guna tangan bukan sahaja dengan rakan, tetapi di rumah juga.  Malah lauk ikan singgang, belacan, budu juga merupakan kegemaran (walaupun bukan hari-hari).  Lauk itu juga merupakan antara hidangan sejak kecil dan kegemaran ayah yang juga asal Terengganu.       

“Kalau dapat makan budu, tak payah ambil lauk lain. Cukup lengkap kalau dimakan bersama ikan dan ulam. Sebab itu, jika rakan ajak makan tengahari di rumah mereka atau di kedai, saya tidak menolak," katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana