Kisah Husam dari 'kesayangan' kepada 'terbuang' dalam PAS...

Ingat lagi kisah bekas Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa yang berucap dalam satu majlis anjuran Parti Amanah Negara (PAN) awal Januari lalu... ?
Husam menyertai dan berucap di Majlis Makan Malam PAN Kelantan pada 1 Januari di Petaling Jaya dan menyertai majlis DAP di Johor pada malam keesokkannya.
Ketika ditanya apakah beliau tidak takut sebagai ADUN PAS hadir majlis PAN dan DAP, kata Husam beliau tiru Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang sepentas dengan Perdana Menteri datuk Seri Najib Razak.
Ada orang PAS yang geleng kepala dengar alasan Husam... dah rasa diri dia setaraf Presiden PAS rupanya.
Husam adalah kisah sedih dalam PAS... pernah jadi anak kesayangan, bintang harapan dan disebut-sebut akan mewarisi kepimpinan Datuk Nik Aziz Nik Mat mentadbir Kelantan.
Daripada 'anak kesayangan' Husam yang merupakan ADUN Salor Kelantan kini 'anak terbuang'...
Lepas kalah bertanding Parlimen Putrajaya pada pilihanraya ke 13, Husam sedar-sedar beliau disingkirkan daripada barisan kepimpinan kerajaan Kelantan.
Beliau tidak dilantik semula sebagai Exco kanan dan paling 'menyayat hati' idolanya Nik Aziz tidak membela Husam seperti kelazimannya.
Kelantan tiba-tiba jadi negeri asing pada Husam.
Sejak itu Husam selalu 'geletek' PAS dari dalam... ada saja tindakannya yang menyusahkan PAS Kelantan.
Beliau soal itu ini berkaitan hal balak dan hasil negeri.
Sebagai Exco yang pernah jaga balak, Husam arif benar mengenai 'sepak terajang' PAS Kelantan berkaitan sumber alam itu.
Berbeza dengan kawan-kawan lain, selepas kalah dalam muktamar PAS lalu, orang seperti Mat Sabu, Salahuddin Ayob, Khalid Samad, dan beberapa lagi yang selalu tidak sebulu dengan kepimpinan ulama PAS memilih keluar parti.
Husam terkontang kanting di Kelantan... masih kekal sebagai ADUN Salor dan YDP PAS kawasan Kubang Kerian tapi jarang kelihatan dalam majlis anjuran kerajaan negeri.
Beliau khabarnya tidak sihat sejak setahun lalu dan masih dalam proses berubat.
Walaupun kurang majlis di Kelantan dan lama menyepi, dalam majlis makan malam PAN baru-baru ini, Husam disambut bak pahlawan, beliau bahkan diberikan pentas untuk berucap walaupun masih merupakan pemimpin PAS Kelantan.
"Husam senang diterima dan dikelilinggi rakan-rakan dalam majlis PAN..." kata seorang rakan penulis yang hadir dalam majlis PAN itu.
Agak janggal pada Husam untuk tidak mengikut jejak MP Tumpat Kamaruddin Jaafar dan MP Kuala Krai Dr Hatta Ramli yang keluar PAS walaupun terikat dengan sumpah talak isteri.
Ramai tahu idea sumpah cerai isteri semasa keluar parti itu walaupun dari dari Nik Aziz tapi dipersetujui dan dilaksanakan oleh Husam.
Kini bintang Husam sebagai pemain politik terus malap.
Duduk dalam PAS dan tiada fungsi sementara kawan-kawan lain dah tukar kapal.
Yang terbaru... kerana Husam juga PAS mengeluarkan pekeliling bagi melarang ahlinya daripada bekerjasama atau terlibat dengan mana-mana aktiviti PAN dan DAP di semua peringkat, demi memelihara keutuhan dan perpaduan parti Islam itu serta mengelakkan pelanggaran perlembagaan parti.

Setiausaha Agungnya, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, arahan tersebut diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat pada 8 Januari lalu.
Bagaimanapun, ahli PAS yang ingin menyertai aktiviti politik anjuran parti politik yang bukan membabitkan kedua-dua parti politik itu boleh berbuat demikian dengan mendapat kebenaran Jawatankuasa Pusat.
"Ahli-ahli PAS dilarang mengambil bahagian, melibatkan diri, bekerjasama atau menyertai sebarang program atau aktiviti PAN dan DAP di semua peringkat.
"Ahli-ahli PAS perlu mendapat kebenaran Jawatankuasa Kerja PAS Pusat sebelum menghadiri sebarang jemputan program/aktiviti politik dan seumpamanya dari mana-mana parti politik lain (selain dari PAN dan DAP yang dilarang terus sebagaimana (i) di atas,"  menurut pekeliling yang dikeluarkan PAS, bertarikh 9 Januari.
Pekeliling itu ditujukan kepada setiausaha perhubungan PAS negeri dan Wilayah Persekutuan dan dewan-dewan peringkat pusat untuk disampaikan kepada ahli di peringkat bawah.
Husam menyertai dan berucap di Majlis Makan Malam PAN Kelantan pada 1 Januari di Petaling Jaya dan menyertai majlis DAP di Johor pada malam esoknya.
Berdasarkan arahan itu, ahli dan pemimpin PAS boleh menyertai program mana-mana parti politik, termasuk UMNO dengan syarat mendapat persetujuan parti, tetapi tidak boleh sama sekali menyertai program anjuran PAN dan DAP.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana