Pas punca perpecahan – Khalid Samad...Pulak Dohhhh

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad terus mempertahankan DAP apabila mendakwa parti itu bukan menjadi punca utama perpecahan dalam pakatan pembangkang sebaliknya masalah itu bermula daripada Pas.

Pada masa sama beliau yang juga bekas Ahli Jawatankuasa Pas Pusat juga meminta setiap ahli Pas agar mengkaji semula punca perpecahan tersebut yang sebelum ini sering kali dilemparkan hanya kepada DAP namun hakikatnya parti itu sendiri mempunyai banyak kesilapan.

“Ahli Pas perlu kaji semula, mungkin bukan satu parti sahaja yang menjadi punca, mungkin DAP ada sedikit sebanyak menyumbang kepada perpecahan itu tetapi pada hakikatnya Pas sendiri ada banyak kesilapan.

“Pas sendiri ada banyak kesilapan dan kita telah tegur dalam mesyuarat Pas Pusat. Pelbagai kes kita tegur, tetapi sejak tahun 2013 dapat dilihat wujud satu usaha yang tidak begitu jujur dengan pakatan bersama ini.

“Pas pernah adakan Multaqa Ulama pada 2013 selepas pilihan raya umum lalu di mana resolusinya untuk mengkaji tahaluf siyasi dengan PKR, manakala untuk tahun 2015 pula tahaluf siyasi dengan DAP.

“Dari sini kita nampak seolah-olah pelbagai punca dicari oleh Pas untuk dijadikan masalah dan perbalahan bersama,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran GHB Kelantan di Dewan Perniagaan Cina di sini malam tadi.

Yang turut hadir Pengerusi GHB Kelantan, Datuk Wan Rahim Wan Abdullah; Ahli Parlimen Kuala Krai merangkap Pengerusi GHB Wilayah Persekutuan, Dr Mohd Hatta Ramli; Ahli Parlimen Kota Raja, Dr. Siti Mariah Mahmud; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Morib Hasnul Baharuddin; Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim dan beberapa lagi bekas pe­mimpin Pas.

Tambah Khalid, tindakan Pas memutuskan hubungan tersebut tidak sepatutnya berlaku kerana landasan yang telah diikuti selama ini telah pun mencapai kejayaan.

Katanya, hasil kerjasama tersebut Pas mencapai pencapaian yang cukup hebat berbanding dengan sokongan yang diterima parti itu sebelum-sebelum ini terutama pada tahun 2004.

“Hasil kerjasama itu, kini undi Melayu semakin bertambah, termasuklah dari bukan Islam. Kita telah mencipta satu kejayaan bersama-sama (pakatan pembangkang) sebab itu saya kata pelik kenapa timbul lagi pergaduhan.

“Kalau sebelum ini kita menemui kegagalan dan sebagainya, logiklah kalau bertindak begitu (memutuskan hubungan),” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana