Zaid Bersedia Fail di Mahkamah Persekutuan HALANG HUDUD untuk kali kedua...Geng LIBERAL

PETALING JAYA: Bekas pemimpin Pakatan Rakyat Datuk Zaid Ibrahim bersedia untuk berdepan dengan PAS di mahkamah buat kali kedua bagi menghalang parti itu daripada memperkenalkan hudud.

Zaid berkata beliau telah bersedia untuk memfailkan permohonan di Mahkamah Persekutuan bagi mendapatkan pengisytiharan bahawa Kelantan tidak mempunyai kuasa untuk menggubal undang-undang jenayah Islam.

"Kali ini, jika tidak ada yang mencabar (PAS), maka saya akan melakukannya seperti sebelum ini dan sedia untuk berbuat demikian sekali lagi," kata Zaid.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu telah memfailkan permohonan yang sama di hadapan mahkamah terkemuka negara pada tahun 2002 terhadap kerajaan negeri pimpinan PAS Kelantan dan Terengganu, yang kemudian menarik diri kerana "pertimbangan politik" di atas nasihat Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi ketika itu.

Pada Khamis lalu, PAS mengambil langkah lebih dekat untuk menguatkuasakan undang-undang selepas pindaan kepada Enakmen Syariah (11) 1993 telah diluluskan pada persidangan Dewan Undangan Negeri Kelantan.

Pindaan yang dicadangkan kepada tujuh kesalahan jenayah utama bertujuan antara lain untuk meningkatkan sebatan rotan untuk sehingga 100 kepada tujuh kesalahan utama - murtad, hubungan seks haram, pengambilan alkohol, membuat tuduhan tanpa bukti melakukan zina, kecurian dan rompakan serta menyebabkan kecederaan dan pembunuhan.

Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 dan Perkara 76A (1) Perlembagaan Persekutuan perlu dipinda jika hudud dikuatkuasakan.

Setakat ini, Gerakan telah memfailkan kes di Mahkamah Tinggi Kota Baru pada 18 Mac lalu untuk mencabar undang-undang perlembagaan Kelantan, dan Zaid berkata beliau juga akan menimbangkan kemungkinan menjadi sebahagian daripada usaha undang-undang jika terdapat beberapa individu atau organisasi merancang untuk melancarkan satu cabaran.

Selain dari Kelantan, Terengganu semasa pentadbiran PAS 1999-2004 juga memperkenalkan Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Rang Undang-undang yang telah diluluskan pada 8 Julai 2002.

"Isu hudud telah menjadi permainan politik dan sangat membahayakan asas perpaduan negara ini.

"Perlembagaan adalah identiti kita dan setiap orang perlu bersuara  kerana hudud bukanlah satu undang-undang diri tetapi undang-undang jenayah am yang akan memberi kesan kepada semua orang."

Zaid berkata jika hudud merupakan undang-undang persendirian, maka orang bukan Islam tidak mempunyai hak untuk mengulas sama ada seorang lelaki Islam mempunyai hak untuk berkahwin sehingga empat isteri, sebagai contoh.

"Walau bagaimanapun, kami tidak berurusan dengan undang-undang persendirian kerana hudud adalah undang-undang jenayah dan ia bukanlah perbincangan satu satu komuniti atau kumpulan agama tetapi seluruh negara."

Zaid tidak bersetuju dengan hujah bahawa undang-undang itu tidak akan memberi kesan kepada bukan Islam.

Beliau berkata sebagai contoh,  dalam kes rogol, liwat atau zina melibatkan orang Islam dan bukan Islam, ada kemungkinan bahawa Islam akan dibebaskan jika tidak ada saksi sebagaimana yang dikehendaki di bawah hudud.

Katanya, PAS perlu terlebih dahulu meminta persetujuan Raja-Raja Melayu yang merupakan ketua agama Islam di negara Malaysia.

Parti Islam itu juga perlu mendapat sokongan rakyat di Kelantan sama ada bersetuju dengan undang-undang ini.

Ini adalah kerana tidak ada pemilihan dilakukan di negeri ini, dan PAS tidak pernah menggunakan janji hudud sebagai janji pilihan raya utama.

Sekiranya ada tawaran untuk membuat hudud undang-undang jenayah di seluruh negara, Zaid juga menyatakan bahawa perjanjian dari Sabah dan Sarawak juga diperlukan.

"Kedua-dua negeri mempunyai kuasa baki di bawah perjanjian perlembagaan yang membolehkan mereka untuk membantah mana-mana undang-undang yang akan mengubah peranan Sabah dan Sarawak," kata Zaid.

Mengenai kebimbangan yang semakin dirasai kebanyakan individu kumpulan-kumpulan seperti G25 tentang kedudukan Islam dalam demokrasi perlembagaan Malaysia, Zaid berkata beliau percaya ramai orang Melayu dan orang Islam adalah seimbang  tetapi yang lebih perlu dilakukan adalah melibatkan diri dengan masyarakat untuk menerangkan isu .

“Kenapa ada sidikit perbincangan mengenai hudud, ia kerana bimbang akan ada orang yang lebih berilmu tampil ke hadapan untuk menentangnya.

"Taktik mereka itu adalah untuk membuli dan mewujudkan rasa takut dan walaupun saya bukan seorang ulamak, saya tetap bersedia untuk bercakap mengenainya kerana ia adalah perkara yang memberi kesan kepada keluarga saya," jelasnya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana