Kembali Kecoh projek mega Datum 'Kami Pemilik, Bukan Penumpang'



SHAH ALAM 14 Nov - Isu berkaitan pembinaan projek mega Datum Jelatek kini memasuki fasa baharu bantahannya yang digerakkan oleh penduduk Taman Keramat apabila projek tersebut dikatakan bakal dilancar semula pada akhir bulan ini.

Wakil penduduk Fadhilah Saharain menyifatkan tindakan yang dilakukan pihak berkuasa seperti menggunakan Akta Pelan Tanah terhadap penduduk merupakan kelakukan yang rakus dan terdesak.

"Saya difahamkan bahawa akta tersebut hanya melibatkan kepentingan awam seperti pembinaan balai polis dan jalanraya. Sebelum ini ketika pemerintahan terdahulu (Barisan Nasional), wujud juga pembinaan projek-projek lain tetapi kami tidak dikenakan akta tersebut. Kami adalah pemilik, bukan penumpang."

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam sidang media di sini hari ini.

Hadir sama Pengerusi Badan Bertindak Datum Jelatek Mohd Salehuddin Abdul Samad dan penduduk asal Taman Keramat Kamaruddin Shafie.

Sementara itu Kamaruddin pula melahirkan kegusaran beliau apabila amanah yang diberikan oleh bekas Menteri Besar Selangor Datuk Harun Idris berkaitan status tanah pemilikan orang Melayu kini mula diganggu sekaligus mencalar maruah kaum yang mendominasi kawasan berkenaan.

"Sejarah, maruah dan roh. Suatu ketika dahulu Datuk Harun melihat kawasan-kawasan sekitar Kuala Lumpur ini tidak seimbang dari segi komposisi kaum. Orang-orang terdahulu juga pernah mengatakan bahawa tanah ini perlu dijaga.

Tetapi hari ini tanah Melayu hanya tinggal 28 % sahaja. Kenapa tanah 'sekangkang kera' di Keramat ini hendak diambil lagi?" kesal beliau.

Terdahulu, penduduk Taman Keramat mahu bersua muka dan mendapatkan penerangan daripada Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) pada 23 November ini berhubung pembinaan projek mega Datum Jelatek.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana