Selepas Guan Eng...Anwar pula mohon ampun pada Sultan Selangor

Pada sebelah tengahari Selasa Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng telah memohon ampun kepada Sultan Selangor kerana parti itu hanya kemuka satu nama Datuk Seri Wan Azizah Ismail untuk jawatan Menteri Besar Selangor.
Dalam satu kenyataan,Ketua Menteri Pulau Pinang juga kata DAP mengulangi kesetiaan kepada institusi Raja Berperlembagaan yang tidak berbelah bagi.

Katanya beliau akan berunding dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim tentang titah Sultan Selangor yang terkandung dalam kenyataan akhbar oleh Setiausaha Sulit Baginda pada Isnin.

Sultan Selangar telah menitahkan murka Baginda terhadap tindak tanduk PKR dan DAP yang biadap dan derhaka kemuka hanya satu nama.

Guan Eng menjelaskan keputusan DAP mengemukakan nama Wan Azizah sahaja ini kepada Sultan telah dicapai selepas rundingan dengan Anwar selaku Ketua Umum PKR.

Katanya ia mengikut konvensyen yang dituruti sebelum ini berkaitan dengan lantikan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor pada 2013, serta sokongan bertulis daripada majoriti 30 daripada 56 ADUN Selangor kepada Wan Azizah.

Ia juga kerana kata sepakat (consensus) Pakatan Rakyat bahawa beliau calon Menteri Besar Selangor adalah daripada PKR.

Pada lewat petang Selasa muncul pula kenyataan media dari Anwar selaku Ketua Umum PKR memohon ampun kerana hal yang sama.

Antara lain katanya , " Merujuk kepada kenyataan media istana Selangor yang ditandatangani oleh Setiausaha Sulit Kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan semalam, pihak kami akan terus merafak sembah dan memohon keampunan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan seandainya keputusan kami mematuhi Undang-undang Tubuh Negeri Selangor dan amalan (“convention”) sejak 1957 menyebabkan terguris perasaan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan.

KEADILAN mengulangi pendirian untuk menjunjung kedaulatan Raja-raja Melayu, dan institusi raja berperlembagaan. Ini juga telah ditegaskan dalam warkah-warkah Dato’ Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Presiden KEADILAN kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Selangor."

Baik kenyataan Guan Eng maupun Anwar tidak menyatakan samaada parti mereka akan kemukakan lebih dari dua nama ekoran dari titah terbaru Sultan Selangor.

Anwar dalam kenyataannya bagaimanapun cuba main politik mengimbas pindaan perlembagaan tahun 1983 dan 1993 dulu.

Juga katanya sejak negara merdeka 1957, UMNO dan Perikatan, dan kini Barisan Nasional hanya mengemukakan satu nama Ahli Dewan Negeri atau Ahli Parlimen untuk jawatan Ketua Menteri, Menteri Besar, atau Perdana Menteri.

Soalnya apakah Anwar lupa kisah Istana Terengganu pernah menolak calon Menteri Besar yang dikemukakan oleh BN.Begitu juga Istana Perlis dan Istana Johor.

Terpulang pada budibicara Sultan atau Raja di sesebuah negeri itu untuk meminta parti yang menang mengemukakan satu,dua tiga atau berapa.

Ada pemerhati yang menilai apa yang cuba dijolok oleh Anwar ini tidak relevan.

Ini kerana sudah ada sejarah calon Menteri Besar dari BN sendiri pernah ditolak Istana.

Jadi apa bezanya dengan isu Menteri Besar Selangor sekarang?

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana