Perkauman Lim Kit Siang sudah Jelas Apabila Mempertikaikan Kakitangan Awam..

Pengerusi Chauvinis Cina DAP Lim Kit Siang memnunjukan jelas mengenai sifat dan sikap perkauman menebal beliau dan parti yang dipimpin semenjak 1967 ini. Dalam perkembangan terbaru, Kit Siang mendesak Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Md Yassin untuk memecat dua orang pengetua (satu di Johor dan satu di Kedah) atas dakwaan mengamalkan perkauman di sekolah.

Sebelum ini Muhyiddin menjelaskan bahawa apa apa tindakan keatas pegawai Kerajaan terutama gred N48 keatas, perlu menurut saluran dan proses sebagaimana termaktub dalam perintah am perkhidmatan awam dan walaupun sebagai Menteri Pelajaran, beliau tidak mempunyai kuasa untuk memecat mana mana pegawai terutama peringkat tinggi sesuka hati. Pegawai perkhidamatan awam termasuk perkhidmatan pelajaran mempunyai hak sebagaimana kakitangan awam lain.

Oleh kerana Lim masih lagi meneruskan desakan sebagai modal politik tanpa mengambil peraturan dan tatacara perkhidmatan awam telah membuat Muhyiddin mengambil kedudukan untuk membidas polemik yang sengaja dibangkitkan.Amat jelas polemik yang dimainkan Lim seolah olah Kerajaan enggan mengambil tindakan keatas penjawat awam dikalangan orang Melayu yang didakwa mengamalkan perkauman namun belum disiasat dan diberikan keseluruhan proses untuk pengadilan ini bertujuan untuk menabur dan menyemai perasaan perkauman terhadap kakitangan Kerajaan dalam rancangan strategik ‘politik kebencian’ Pembangkang.

Ini amat berbeza dalam kes dimana empat orang belia keturunan Cina yang mengaku menyimbah cat ke sebuah surau di Seremban. Lim tidak pula mengambil ketetapan atas nada yang sama agar tindakan tegas diambil keatas empat orang ini terutama setelah mereka ibu bapa mereka memohon maaf.

DAP tidak pula mengencam dan mendesak agar tindakan berat dimambil keatas empat belia ini sebaliknya mengambil kedudukan membisu atas insiden yang amat sensitif ini.

DAP dan pemimpin seperti Lim memang sengaja memperkudakan termasuk memanipulasikan sepenuhnya mana mana peluang untuk menganyang pemimpin dan pegawai dikalangan orang Melayuterutama pihak penguat kuasa seperti Polis, SPRM dan sebagainya tanpa mengambil kira apa apa proses untuk pertimbangan tatacara untuk tindakan diambil tetapi mengamalkan sikap dan kedudukan amat berbeza keatas perbuatan Bukan Melayu, terutama keturunan Cina. Jelas dalam kes simbah cat ini, ianya perbuatan yang jauh lebih buruk dan secara automatiknya amat mudah menjadi penyebab konflik antara kaum dan kepercayaan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana