A Samad Said tetap pertahan gelaran Sasterawan Negara...Pandailah Berlakon Pak Samad?

KUALA LUMPUR: "Saya tidak terlibat," tetapi bagi Datuk A. Samad Said, beliau juga tidak mengiktiraf Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA) untuk mendengar tuntutan mereka agar beliau memulangkan kembali gelaran Sasterawan Negara.

Beliau yang lebih dikenali Pak Samad, mengulas dakwaan beberapa pihak termasuk Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mendakwa beliau terlibat dalam mengibarkan bendera Sang Saka Malaya dan seterusnya memperlekeh beliau.

Desakan PERKASA yang meminta beliau memulangkan sendiri gelaran sasterawan negaranya tidak diendahkan oleh Pak Samad.

PERKASA pada Khamis meminta Pak Samad memulangkan sendiri gelaran tersebut untuk membuktikan keikhlasannya sambil mengalu-alukan sekiranya kerajaan mahu menarik balik gelaran itu dari Pak Samad.

“Bapak tidak iktiraf PERKASA. Mereka yang hebohkan, mereka yang wajar bertindak,” jelas Pak Samad dipetik The Malaysian Insider.

Pak Samad menolak kritikan Muhyiddin yang mendakwa beliau terlibat dengan pengibaran bendera Sang Saka Malaya pada malam sambutan kemerdekaan hujung bulan lalu.

Katanya, kehadiran beliau di Dataran Merdeka pada sambutan ambang kemerdekaan adalah memenuhi undangan pihak penganjur badan bukan kerajaan (NGO) Himpunan Hijau.

“Secara kebetulan mereka yang mengibarkan bendera Sang Saka Malaya berada di atas pentas yang sama. Saya tidak sedar akan hal itu. Jadi mudah bagi pihak tertentu untuk membabitkan saya.

“Saya tahu Hishamuddin Rais dan Adam Adli datang tetapi mereka datang lebih awal dari saya. Apabila tiba giliran saya bersama Himpunan Hijau, mereka sudah ada di sana.

“Perkaitan ini tidak munasabah apabila saya dibabitkan meskipun saya berasa simpati dengan Adam Adli dan Hishamuddin,” katanya semasa ditemui The Malaysian Insider.

Apabila ditanya adakah beliau bersetuju Sang Saka Malaya dikibarkan pada malam kemerdekaan, beliau menjelaskan bendera itu relevan dengan semangat perjuangan golongan terdahulu.

Katanya, Sang Saka Malaya sudah menjadi sejarah namun tidak salah bagi warga Malaysia mengimbas kembali sejarah berkenaan.

Muhyiddin semalam dilaporkan menyelar tindakan Pak Samad kerana terlibat dengan insiden pengibaran bendera Sang Saka Malaya dan menyifatkan ia merupakan perbuatan yang memalukan.

Muhyiddin juga kesal apabila insiden tersebut terjadi ketika negara sedang menyambut kemerdekaan sambil menyatakan penglibatan sasterawan itu amat memalukan dan sangat tidak senonoh kerana Pak Samad membawa nama Sasterawan Negara.

Katanya, bendera Sang Saka Malaya tidak harus dikibarkan kerana ia bukan bendera asli Malaya malah dakwaan itu hanya bermotifkan politik semata-mata.

Muhyiddin berkata sekumpulan yang tidak berpuas hati dengan kerajaan, akan sentiasa mencari kesalahan dan mempunyai niat yang tidak baik.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana