Fatwa ratu cantik: Bekas Menteri mahu cabar JAWI di mahkamah...Jangan Jadi Bodoh Agama Lah

SHAH ALAM: Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim mahu memulakan tindakan undang-undang terhadap Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI)  kerana melarang gadis beragama Islam daripada menyertai pertandingan Miss Malaysia World 2013.

Menurut Zaid yang bertanggungjawab terhadap urusan perundangan negara satu ketika dahulu, tindakannya itu kerana berpegang kepada prinsip bahawa "kebebasan ada hadnya" tetapi batasan itu perlukan ditentukan oleh undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen.

"Tiada sesiapa yang harus dibenarkan untuk mengawal kehidupan rakyat, termasuk umat Islam.

"Jangan anggap pembela atau pejuang kebebasan mengabaikan konsep moral, kerana kami sentiasa menghargai moral yang baik. Apa yang kami tentang adalah pemerintahan autoritarian yang berselindung sebalik nama agama," katanya di blognya, www.zaid.my.

Zaid juga melahirkan rasa kecewanya dengan Majlis Peguam, Anwar Ibrahim yang dianggapnya sebagai seorang Islam liberal, DAP dan orang ramai yang sentiasa bercakap tentang kebebasan tetapi gagal melakukan apa-apa untuk mempertahankan satu prinsip yang sangat mudah.

Katanya, walaupun beliau sedar sesetengah peguam akan berhujah bahawa Mahkamah Persekutuan dalam kes Sulaiman Takrib memutuskan bahawa fatwa adalah “delegated legislation” atau "undang-undang yang diwakilkan" dan oleh itu ia boleh dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan kuasanya meliputi pelbagai isu.

"Saya mengatakan bahawa Mahkamah Persekutuan adalah salah - benar-benar salah - kerana ia tidak mendapat manfaat daripada hujah-hujah yang lengkap dan terperinci.

"Ia tidak mempunyai masa untuk membincangkan sepenuhnya mengapa perkara-perkara yang perlu dinyatakan di bawah Jadual Kesembilan Perlembagaan jika Dewan Undangan Negeri (atau Jawatankuasa Fatwa) sememangnya mempunyai kuasa yang tidak terhad untuk menguatkuasakan undang-undang," katanya.

Menurut Zaid, Mahkamah Persekutuan juga tidak mempunyai peluang untuk mendengar hujah-hujah mengenai pengertian "undang-undang peribadi, undang-undang keluarga dan undang-undang Islam" dalam konteks yang lebih besar.

Justeru, hari ini katanya, satu-satunya cara bagi Mahkamah Persekutuan untuk mengkaji semula isu berkenaan adalah jika pemimpin-pemimpin politik, Majlis Peguam, masyarakat sivil dan penganjur pertandingan ratu cantik bersedia untuk mempertahankan hak-hak itu seperti yang termaktub dalam perlembagaan.

"Ahli-ahli politik mesti berani memelihara dan melindungi prinsip-prinsip Perisytiharan Kemerdekaan kita. Dalam erti kata lain, mereka mesti melindungi Malaysia dan mengekalkannya sebagai sebuah negara bebas.

"Hari ini, (fatwa mengharamkan) menghisap shisha, pertandingan ratu cantik dan salun rambut. Esok kita akan menyaksikan pula larangan ke atas wanita dalam sukan dan pertandingan bina badan atau memandu. Atau kita akan mempunyai larangan terhadap lelaki yang memakai seluar pendek.

"Mungkin muzik dan filem akan menjadi mangsa seterusnya selepas itu. Dan senarai itu akan berpanjangan," katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana