Ambiga sokong himpunan 15 Jun ini...Siapa AMBIGA Ni..HERO PR KER

PUTRAJAYA: Datuk Ambiga Sreenevasan menyokong hak Pakatan Rakyat (PR) untuk menganjurkan perhimpunan besar-besaran “Black 505” di Kuala Lumpur pada 15 Jun walaupun kerajaan telah mengenakan tindakan keras terhadap pemimpin pembangkang dan aktivis.

Pengerusi Bersama Bersih 2.0 berkata, salah satu matlamat perhimpunan adalah untuk mendesak peletakan jawatan pegawai-pegawai tinggi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kerana laporan meluas penipuan pilihan raya semasa pilihan raya umum 5 Mei.

“Semua orang mempunyai hak perlembagaan untuk menyertai perhimpunan,” kata Ambiga kepada pemberita di Ibu Pejabat Jabatan Imigresen di sini hari ini.

“Kita fikir SPR perlu meletakkan jawatan,” tambah bekas presiden Majlis Peguam itu.

Ambiga tiba di sini untuk mengadakan pertemuan dengan Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Datuk Alias Ahmad untuk mendapatkan penjelasan mengenai kenyataan beliau baru-baru ini mengatakan pasport lebih 6,000 rakyat Malaysia akan dibatalkan kerana mencemarkan imej negara di luar negara.

Namun pegawai-pegawainya memberitahunya beliau kini tiada dan sebaliknya satu mesyuarat akan diatur minggu depan.

Menurut Ambiga lagi, beliau mempunyai pandangan sama dengan PR agar pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dan timbalannya Datuk Wan Ahmad Wan Omar meletakkan jawatan supaya perubahan sebenar boleh berlaku.

Aktivis reformasi pilihan raya itu mengatakan Sabtu lepas tidak bermakna SPR diletakkan di bawah Parlimen jika badan itu tidak diletakkan dengan muka baru.

Sebelum ini, ahli politik Tamrin Ghafar dan Chua Tian Chang, bersama-sama dengan aktivis Haris Ibrahim, Muhammad Safwan Anang dan Hishammuddin Rais didakwa kerana menghasut minggu lepas mengucapkan kata-kata yang mempunyai kecenderungan untuk menyeru rakyat Malaysia untuk mengubah kerajaan dengan cara menyalahi undang-undang.

Berpuluh-puluh ribu rakyat telah membanjiri perhimpunan “Black 505” PR tanda bantahan terhadap dakwaan penipuan undi di negara ini selepas Pilihan Raya 2013 yang menyaksikan Barisan Nasional (BN) mengekalkan kuasa dengan majoriti tipis hanya 133 kerusi Parlimen dan PR 89.

Ambiga juga menegaskan hari ini terdapat penghakiman Mahkamah Persekutuan pada 2009 memutuskan bertentangan dengan keputusan Mahkamah Persekutuan 1979 yang Alias petik untuk menyokong hak kerajaan untuk “mengeluarkan, bukan isu, melambatkan pengeluaran atau membatalkan pasport”.

“Ini adalah atas budi bicara kerajaan. Pasport adalah milik kerajaan,” Alias telah dipetik sebagai berkata oleh portal berita Malaysiakini Sabtu lalu.

Alias juga dilaporkan berkata Jabatan Imigresen akan membatalkan pasport 6,564 rakyat Malaysia yang telah disenarai hitam, menyatakan kebanyakan mereka telah disabitkan kesalahan jenayah berkaitan dadah atau jenayah lain, dan bukan hanya orang-orang yang telah mengambil bahagian dalam demonstrasi di luar negara.

“Pada tahun 2009, Mahkamah Persekutuan tidak bersetuju tentang itu,” kata Ambiga hari ini, merujuk kepada penghakiman tahun 1979.

Peguam terkemuka itu juga menegaskan Sabah dan Sarawak tidak boleh menyalahgunakan hak mereka untuk menyekat kemasukan, selepas surat dari pejabat Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan Jabatan Imigresen negeri itu dibocorkan semalam, mendedahkan dirinya, Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar dan penasihat DAP Lim Kit Siang adalah antara yang akan dihalang daripada memasuki negeri itu.

“Ianya dalam, dalam keadaan sangat terhad anda boleh menghentikan warganegara Malaysia daripada memasuki Sabah dan Sarawak. Anda tidak boleh menyalahgunakannya,” katanya.

Ketua Polis Sabah Timbalan Pesuruhjaya Datuk Hamza Taib berkata semalam larangan Nurul Izzah memasuki negeri Borneo itu telah ditarik balik, menafikan individu lain telah diletakkan dalam senarai hitam.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana