DAP perlu jelas pendirian tentang hudud: Ustaz Nasha


PETALING JAYA: Bekas Timbalan Presiden PAS Nasharuddin Mat Isa menuntut DAP menjelaskan pendirian mengenai hudud jika ia bercadang untuk menggunakan simbol parti itu pada pilihan raya umum.
Nasharuddin menegaskan, pemimpin DAP Karpal Singh dan Lim Kit Siang, perlu memberi penjelasan memandangkan mereka kerap mempertikaikan prinsip-prinsip Islam yang diperjuangkan oleh PAS."Karpal dan Lim perlu menjelaskan pendirian mereka terhadap negara Islam, pelaksanaan hudud dan penggunaan perkataan Allah oleh orang bukan Islam," Nasharuddin kepada pemberita semalam.

Beliau menambah penggunaan simbol parti lain adalah perkara serius dan hanya adil sekiranya DAP menyokong perjuangan PAS."Jika mereka berpaling dan menyerang saya, maka ia menunjukkan bahawa mereka tidak bersedia untuk menerima nilai-nilai PAS," kata Nasharuddin.Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub sebelum ini menawarkan kepada DAP untuk bertanding menggunakan lambang PAS atas semangat persatuan jika parti dominasi Cina itu dibatalkan pendaftarannya oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS) berkisar mengenai dakwaan penyelewengan pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) terdahulu.

Isu iu timbul apabila beberapa ahli DAP membuat aduan ke atas dakwaan penyelewengan pemilihan itu yang menyaksikan Zairil Khir Johari, yang pada mulanya dalam kedudukan ke-39, telah mendapat tempat ke-20.
Nasharuddin berkata Salahuddin bertindak bodoh dan terlalu awal dalam membuat tawaran itu."Saya tidak fikir beliau merujuk kepada Majlis Syura (PAS tertinggi membuat keputusan badan)."Saya tidak fikir bahawa terdapat kata sepakat dengan ucapan beliau," katanya.Nasharuddin, yang telah dipecat dari Majlis Syura pada bulan Januari, mendakwa bahawa ramai ahli-ahli parti ramai bingung dengan tawaran Salahuddin dan disifatkan sebagai penghinaan kepada perjuangan parti.

Walaupun tiada tindakan oleh ROS untuk membatalkan pendaftaran DAP setakat ini, Nasharuddin berkata permintaan bagi Karpal dan Lim untuk menjelaskan pendirian parti itu bukan satu latihan akademik semata-mata."Ini adalah satu perkara prinsip, terutama kepada mereka yang sangat terbuka menolak prinsip-prinsip Islam yang dikemukakan oleh PAS," katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana