Harga barang naik…bila sudah jadi kerajaan baru 'celik'

Ingat balik masa riuh pasal isu kenaikan harga barang waktu kerajaan Barisan Nasional dulu kita langsung tidak pernah dengar para pemimpin Pakatan Harapan cakap mungkin ada sabotaj dan peniaga yang ambil kesempatan.

Inilah yang dikata bila kena batang hidung sendiri barulah 'celik' tahu langit tinggi rendah dan lebih mudah jadi pembangkang dari jadi kerajaan.

Semua mereka terus menerus ‘berpesta’ serba serbi hentam dan salahkan kerajaan kerana kenaikan harga barang dan kos sara hidup.

Kini sebagai pemerintah mereka sendiri dapat melihat realiti masalah di depan mata.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani ,Salahuddin Ayub yang ditemui  wartawan di Kota Iskandar Johor Ahad beritahu isu kenaikan harga barang ketika ini dijangka dibincangkan kabinet, Rabu ini.

Salahuddin kata beliau difahamkan terdapat pihak yang masih mengambil kesempatan menaikkan harga barangan yang ditetapkan, seperti jualan daging.

"Sebagai mana saya difahamkan, Fama (Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan) contohnya, memberi keizinan 'recommendation' harga (jualan) daging tempatan RM30 hingga RM33 sekilo.

"Tetapi ada peniaga yang menjual sampai RM36 dan RM40 pun ada. Ini yang kita kena lihat, takut ada kumpulan yang sabotaj terhadap isu harga barang termasuk ikan," katanya.

Beliau mendakwa hal ini dipercayai berlaku antaranya kerana ketiadaan menteri yang bertanggungjawab mengenai kepenggunaan ketika ini.

"Perdana Menteri belum lagi melantik Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan. Hari Rabu ini sudah pasti isu ini (kenaikan harga barang) akan dibincang di peringkat kabinet.

"Sekiranya telah ada menteri, maka tanggungjawab itu akan dipikul oleh menteri atau sekiranya Tun (Dr Mahathir) ingin menugaskan salah seorang menteri kabinet dahulu untuk mengambil tanggungjawab, itu kita tunggu arahan daripada kabinet," katanya.

Salahuddin sebelum itu mengadakan perjumpaan dengan Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian di Kota Iskandar 

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana