DIBUANG KERJA NESTLE SALAHKAN NAJIB

1. Individu berbangsa India ini bekerja sebagai Security Executive di syarikat Nestle Malaysia.

2. Telah diberhentikan setelah berkhimat selama 3 setengah tahun di mana 1 tahun terakhir dia diletakkan di bawah pengawasan pegawai atasannya.

3. Aku berpendapat mungkin kerana masalah disiplin.

4. Syarikat Nestle adalah syarikat 'blue chip shares' di mana dividen 200% dibayar setiap tahun atas nilai par RM1.00.

5. Nilai share Nestle di bursa saham sekarang adalah RM113.30 sesaham.

6. Jika dilihat kewangan Nestle pada tahun 2003 (zaman Madey) sehingga 2017 (zaman Najib), bezanya sangat ketara seperti langit dengan bumi menandakan ekonomi mereka meningkat dan bagus.

7. Yang menghairankan kenapa bila kau kena buang kerja, yang disalahkan Najib dan ekonomi negara sedangkan Nestle mengaut keuntungan lumayan?

8. Sepatutnya jika kau tidak berpuas hati diberhentikan kerja, engkau pergilah ke Jabatan Buruh. Laporkan masalah dan ketidakpuasan hati kau di sana. Mereka akan bantu siasat.

9. Itu pun jika kesalahan bukan dari pihak kau. Kalau kesalahan dari pihak kau, kau masih boleh lapor dan Jabatan Buruh tetap cuba bantu apa yang patut seperti menyiasat cara diberhentikan mengikut prosedur atau merayu diterima kerja semula. Tapi itu pun jika Nestle nak terima kau semula.

10. Tapi lepas aku tengok video ni aku rasa takde syarikat yang nak terima kau. Memang perangai pun dah membangkang. Bos mana yang suka pekerja yang kuat membangkang? Lepas tu tak berapa nak cerdik pulak tu. Diberhentikan kerja kerana masalah ekonomi negara katanya
Tuan-tuan, makin teruk pulak orang zaman sekarang. Ini didikan pembangkang atau memang gagal didik diri sendiri?

Kalau tengok video itu lah, banyak benda yang aku tak berkenan.

1. Kerja 3 1/2 tahun, sekarang dibuang kerja susah untuk sara keluarga. Ok, sebelum tu uncle ni mesti pernah lalui beberapa kali proses berhenti kerja dan cari kerja baru bila tengok pada umur dia. Why not cari kerja lain sekrang. Memanglah terkejut dibuang kerja, sudah kata 1 tahun dia direkodkan sebagai tidak baik, so kenapa tak perbaiki rekod. Lama dia punya tempoh masa 'untuk taubat' kilang Nestlé tu bagi.

2. Daripada buat video marah-marah ajak PM berdebat, tak rasa ke video begini akan cepat viral, dan mungkin akan sampai kepada mana-mana majikan lain. In case majikan lain tengok, dia pun tak akan ambil uncle kerja. Kan rekod kurang baik.

Comments

Popular posts from this blog

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL