ERIC SEE-TO JAWAB TUDUHAN KERAJAAN P.PINANG BAHAWA BN ‘SABOTAJ’ PROJEK TEROWONG

Kerajaan Pulau Pinang kini cuba menyalahkan BN kerana “mensabotaj” projek terowong mega mereka yang bernilai RM6.34 bilion.

Mereka pada dasarnya menyalahkan BN mengapa laporan RM305 juta mereka tidak siap dan mengapa tiada pembinaan pada mana-mana komponen projek itu telah dimulakan (yang tidak menepati semua tarikh akhir) walaupun telah menandatangani perjanjian itu 5 tahun yang lalu.

Tetapi adakah ini benar? Mari lihat pada sejarah.

Pertama, SPV telah melantik syarikat tersenarai bernama Astral Supreme pada Ogos 2013 untuk memasuki usaha sama (JV) untuk membuat RM275 juta daripada laporan yang bernilai RM305 juta itu.

Namun satu tahun kemudian pada bulan Ogos 2014, JV itu ditamatkan kerana Astral berkata ia tidak dapat mencari perunding yang mencukupi untuk membuat laporan itu.
http://www.thesundaily.my/news/1142745

Adakah ianya kesilapan BN bahawa mereka tidak dapat mencari perunding yang cukup?

Pada Julai 2016, EXCO Pulau Pinang Lim Hock Seng berkata pembinaan jalan-jalan itu tertangguh dan mungkin akan ditangguhkan selama satu tahun lagi kerana lebih banyak kajian perlu dilakukan jika jalan-jalan itu boleh mengalirkan air hujan dengan cukup cepat:

https://www.thestar.com.my/metro/community/2016/07/11/project-may-be-stalled-stormwater-study-needed-before-work-on-road-construction-can-begin/

Adakah ianya kesalahan BN bahawa mereka perlu melakukan lebih banyak kajian tentang pengaliran air hujan walaupun sudah membayar RM305 juta untuk laporan?

Pada September 2016, ianya diumumkan bahawa kerajaan negeri mahu mengeluarkan kumpulan pembinaan gergasi China BUCG daripada menjadi sebahagian daripada SPV terowong.

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/09/06/undersea-tunnel-builder-to-purge-bucg-after-crane-incident/

Adakah ianya salah BN bahawa Kerajaan Pulau Pinang mahu mengeluarkan salah satu pemain utama daripada projek itu?

Kemudian pada tahun 2016 pada bulan November 2016, Lim Hock Seng berkata bahawa jalan-jalan itu akan ditangguhkan lebih lama kerana terdapat kesukaran pengambilan tanah yang berkaitan dengan mengenal pasti siapa yang memiliki tanah di mana jalan itu akan dibina.

www.themalaymailonline.com/malaysia/article/penang-tunnel-road-projects-face-further-delay#1SAqI0ROFwmfo4kR.97

Adakah ianya salah BN bahawa mereka mempunyai masalah untuk mengenal pasti tanah siapa yang akan diambil?

Kemudian pada Oktober 2017, syarikat SPV itu kini berkata tidak ada lagi keperluan segera untuk menyelesaikan laporan itu:

https://www.themalaysianinsight.com/s/18099/

Adakah ianya kesalahan BN bahawa mereka katakan tidak ada lagi keperluan segera untuk menyelesaikan laporan itu?

Dan pada November 2017, salah seorang kontraktor, syarikat tersenarai MudaJaya menarik diri dari projek itu memetik ketidakupayaan untuk mendapatkan tarikh tepat untuk pemilikan tapak, ketidakpastian dalam menandatangani kontrak pembinaan, dan maklumat yang tidak mencukupi yang disediakan untuk projek itu.

Adakah ianya salah BN bahawa salah seorang kontraktor menghadapi begitu banyak ketidakpastian mengenai projek itu sehinggakan mereka tidak mempunyai pilihan selain daripada melepaskan kontrak RM800 juta?

http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/mudajaya-withdraws-from-penang-undersea-tunnel-project#L78LEWwVEKQP4wO5.97

Dan Kerajaan Pulau Pinang kini menjerit sabotaj dan menyalahkan BN kerana kelewatan dalam projek terowong mereka?

Anda yang menghakiminya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana