“MAT SABU TAK SESUAI DENGAN BUDAYA ORANG SELANGOR”

Timbalan Pengerusi Umno Selangor Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan mengalu-alukan hasrat Mohamad Sabu mahu bertanding di Selangor tetapi berkata presiden Amanah itu tidak sesuai dengan budaya orang Selangor.

“Saya rasa rekod dan latar belakang dia tak sesuai dengan budaya orang Selangor. Kita boleh lihat dia bercakap, bukan personaliti yang baik untuk bawa masa depan yang baik.

“Kita perlu satu budaya dan perangai yang boleh membantu akhlak baik untuk masa depan,” katanya kepada FMT.

Beliau mengulas laporan Malaysiakini mengenai cadangan Amanah meletakkan presiden mereka sebagai calon pilihan raya umum ke-14 di kerusi Parlimen Kota Raja dan DUN Taman Templer.

Langkah meletakkan personaliti politik terkenal itu dipercayai sebahagian daripada usaha menempatkan Amanah sebagai pengganti PAS dalam kerajaan negeri Selangor.

“Jika kita lihat latar belakang Mat Sabu, dia tidak sesuai untuk rakyat di Selangor dan tidak sesuai untuk dijadikan modal untuk masyarakat,” kata Mat Nadzari.

“Selama ini kita (Umno) tidak ambil kisah pasal Mat Sabu sebab dia cuma orang politik sahaja,” tambahnya.

Mohammad pernah menjadi ahli Parlimen pada 1990 apabila memenangi kerusi Nilam Puri. Beliau seterusnya menang di Parlimen Kubang Kerian (1995) dan Kuala Kedah (1999).

Beliau bagaimanapun gagal mempertahankan kerusinya pada 2004 dan kalah dalam PRU 2008 dan 2013, di Kuala Terengganu dan Pendang.

Sementara itu, Prof Madya Faisal Hazis dari Universiti Kebangsaan Malaysia berpandangan Amanah sukar untuk menang di Selangor pada PRU14 nanti.

Ini kerana Amanah merupakan parti baharu pecahan daripada PAS dan ada pemimpin mereka yang dulu menang bertanding berdiri atas tiket PAS.

“Sekarang tak bersama PAS dan berdepan pertandingan 3 penjuru, ia tak beri jaminan. Seperti Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad juga belum tentu dapat pertahankan kerusinya pada PRU akan datang.

“Apatah lagi Mat Sabu, saya rasa susah untuk Amanah sebagai parti baharu untuk mencabar PAS dan parti lain lebih-lebih lagi berdepan 3 penjuru,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana