Urusan Wang Tunai Di Kaunter Imigresen Akan Ditamatkan....Bagus Dan Terbaik Mengelakkan Ketirisan

PETALING JAYA: Jabatan Imigresen akan menghapuskan semua urusan wang tunai (cash dealing) di kaunter menjelang akhir tahun ini sebagai salah satu usaha memperkasakan integriti jabatan itu.

Ia seiring dengan matlamat menjadikan Jabatan Imigresen sebagai sebuah jabatan mesra pelanggan dengan moto “Mudah, Cepat dan Berintegriti”.

Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Mustafa Ibrahim berkata, sebagai ganti, semua urusan wang tunai akan dibuat melalui sistem dalam talian.

Ia kata Mustafa, bukan sahaja merupakan kaedah terbaik bagi mencapai hasrat “Mudah, Cepat dan Berintegriti” malah memudahkan pelanggan untuk berurusan dengan Jabatan Imigresen tanpa sebarang persepsi negatif.

 Menurut Mustafa, isu integriti sering ditimbulkan oleh masyarakat sehingga memberikan persepsi negatif terhadap jabatan itu.

Beliau mengakui wujud masalah integriti di dalam jabatannya tetapi ia hanya melibatkan sejumlah kecil pegawai yang merosakkan nama baik imigresen.

Sebagai contoh hanya lapan daripada 13,000 pegawai imigresen ditahan kerana terbabit dengan kes rasuah bagi penjualan Pas Lawatan Sosial (PLS) kepada warga asing di Sabah baru-baru ini tetapi ‘kerana nila setitik, rosak susu sebelanga’.

“Oleh yang demikian, Jabatan Imigresen berhasrat untuk menghapuskan urusan wang tunai di kaunter imigresen menjelang akhir tahun ini di mana ia bukan sahaja dapat menghapuskan tuduhan amalan rasuah malah mengukuhkan soal integriti pegawai dan jabatan dalam memberikan perkhidmatan kepada masyarakat,” kata Mustafa dalam satu temuramah eksklusif dengan  mStar Online.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana