MESIR PULA CONTOHI MALAYSIA LAKSANA BR1E

Tiga tahun selepas Malaysia melaksanakan BR1M, kini Mesir pula menyusul dengan BR1E (Bantuan Rakyat 1 Mesir), yang dikenali sebagai program “Takaful dan Karama”

Bayaran pertama dilakukan dengan cara pemindahan secara tunai dan jumlahnya semakin meningkat – 1.5 juta rakyat Mesir menikmati program ini.

Para penerima diberikan kad pintar untuk membolehkan wang dikeluarkan dari mesin pengeluaran wang automatik (ATM) atau ditunaikan di pejabat pos atau pun di pejabat Kementerian Kebajikan Masyarakat.

Bantuan ini adalah untuk mengimbangi penarikan subsidi oleh Kerajaan Mesir apabila harga petrol meningkat sebanyak 78% pada Julai 2014.
http://www.reuters.com/article/us-egypt-energy-to-raise-fuel-prices-by-up-to-78-percent-from-midnight-source-idUSKBNOF91YG20140704

Pihak Mesir berkata rasionalisasi subsidi dilakukan untuk mengurangkan pembaziran dan mengawal korupsi disebabkan oleh ketirisan.

Harga minyak meningkat sebanyak 47% pada bulan November 2016
http://www.madamasr.com/en/2016/11/03/news/economy/egypt-to-raise-fuel-prices-by-up-to-47-percent-at-midnight/

Kemudiannya, harga minyak naik lagi sehingga sebanyak 50% menjelang Jun 2017.
http://www.reuters.com/article/egypt-economy/update-3-egypt-raise-fuel-prices-by-up-to-50-percent-under-imf-deal-idUSL8N1JQ1G5

Mesir juga mengumumkan semua subsidi minyak akan dihapuskan dalam masa tiga tahun- ini bermakna harga petrol di Mesir sama atau pun lebih tinggi dari di Malaysia.
http://www.reuters.com/article/egypt-economy-imf/imf-backs-egypt-plan-to-remove-fuel-subsidies-in-three-years-ease-inflation-idUSL8N1I63C

Mesir juga memperkenalkan GST sebanyak 13% pada 1 Oktober 2016, dan akan dinaikkan sebanyak 14% menjelang 1 Julai 2017.
http://www.vatlive.com/vat-news/egypt-early-vat-rise-to-14-july-2017/

Pakatan Harapan amat dialu-alukan menghantar para pemimpin mereka ke Mesir untuk “Selamatkan Mesir”. Mereka bolehlah berhujah:

1) Mesir sebuah negara pengeluar minyak dan jumlahnya sama dengan Malaysia – mengapa Kerajaan Mesir zalim kepada rakyatnya?

2) GST membebankan rakyat kerana Kerajaan Mesir songlap duit rakyat.

3) Program “Takaful dan Karama” adalah dedak kepada rakyat. Wang adalah segalanya.

Kalau kamu berani pergilah ke Mesir, dalam masa seminggu ini sahaja mereka ini akan dipancung di khalayak ramai.

Jangan bercakap mengenai ‘pengaruh arab’ di Malaysia. Sekarang ini pun kamu boleh melihat pengaruh Malaysia di benua Afrika.

Suatu masa dahulu iaitu dalam tahun 2013 apabila Mesir dan kebangkitan dunia arab atau Arab Spring amat disanjungi oleh para pemimpin Pakatan dan dikatakan sebagai contoh terbaik untuk Malaysia. Adakah para pemimpin Pakatan ini masih menaruh minat supaya Malaysia perlu mencontohi Mesir – terutama apabila Mesir pula yang mencontohi apa yang Malaysia lakukan kini?

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana