SKANDAL TANAH IJOK SERLAHKAN AZMIN TERPALIT KORUPSI?

SEMALAM jutaan rakyat Selangor gempar apabila Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bertidak menahan enam individu kerana skandal tanah rakyat marhaen di Ijok.

Penjualan tanah seluas 880 hektar kepada beberapa buah syarikat pemaju swasta pada harga RM1.18 bilion itu menimbulkan kontroversi dan dipersoalkan pelbagai pihak, termasuk peneroka kawasan tersebut sendiri.

Lima buah syarikat tersebut dikatakan menerima habuan transaksi wang tunai berjumlah kira-kira RM200 juta iaitu masing-masing mendapat lebih kurang RM68 juta, RM62 juta, RM42 juta, RM16.5 juta dan RM8.5 juta.

“SPRM juga sedang mengesan seorang lagi pengarah syarikat bergelar Datuk, yang dipercayai berada di luar negara” kata Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Dzulkifli Ahmad yang dipetik oleh semua media tempatan.

Siapa Datuk yang berada di luar negara itu? Apakah Datuk itu ada kaitan dengan Azmin dan Tun Dr. Mahathir Mohamad? Media difahamkan baawa Datuk itu adalah Khairuddin Abu Hassan yang mempunyai dua syarikat.

Orang kuat Mahathir itu sendiri memiliki syarikat yang dirujuk sebagai Mujur Zaman Sdn. Bhd. dan LBCN Development Sdn. Bhd. Khairuddin secara kebetulan merupakan bekas pengarah eksekutif dua syarikat tersebut.

Pada 14 Februari 2018, Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan pernah mempersoalkan kenapa Azmin tergamak menyerahkan tanah peneroka di Ijok itu kepada dua syarikat ini.

“Apa justifikasi Azmin serah kepada mereka walhal keputusan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan memihak kepada bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk ambil semula tanah itu” kata Abdul Rahman.

Semasa Azmin jadi Menteri Besar pada 2014; sebelum Mahkamah Persekutuan dengar rayuan kes ini, dua syarikat itu dan beberapa pihak berkaitan ada membuat perjanjian dengan sebuah syarikat awam pada 22 September 2015.

Ia untuk menjual tanah kira-kira 880 hektar dengan harga RM1.18 bilion. Pada 17 Mei 2016 Azmin memfailkan satu perjanjian penyelesaian kepada Mahkamah Persekutuan bahawa kerajaan Selangor bersetuju membatalkan kes ini.

Azmin seterusnya menyerahkan semula tanah itu kepada Mujur Zaman dan LBCN Development dengan syarat wajib dalam perjanjian penyelesaian itu bahawa penjualan tanah mesti dibuat kepada syarikat awam berkenaan.

Khairuddin pula adalah bekas pengarah eksekutif kepada kedua-dua syarikat tersebut. Untuk rekod tanah peneroka di Ijok yang dijual itu adalah berkeluasan 2,198.4 ekar dengan harga RM1.18 bilion mengikut nilai pasaran semasa.

Sejumlah 981 peneroka dibayar hanya RM421.4 juta sahaja sebagai pampasan oleh dua buah syarikat swasta yang terbabit. Mana baki lagi RM758.6 juta hilang? Difahamkan semalam, wang bernilai RM36 juta sudah dibekukan.

Ia dipercayai adalah hasil daripada skandal tanah di Ijok. Maknanya ada lagi baki sejumlah RM722.6 juta. Apakah wang baki itu sedang dibawa lari di luar negara oleh Datuk tersebut untuk tujuan penggubahan wang haram?

Azmin tidak jawab langsung hal skandal tanah di Ijok ini. Malah lebih lucu apabila Azmin dilanda dengan skandal tanah di Ijok dan krisis air di Selangor, apa yang dibuat Azmin adalah cari simpati dengan balut tengkuknya sahaja.

Skandal rasuah berpisah tiada dengan Azmin. Skandal tanah di Ijok melibatkan wang peneroka ratusan juta ringgit. Bukannya satu jumlah kecil. Takkanlah wang itu sanggup dibawa lari ke luar negara untuk dibuat dana pilihan raya?

Apa kejadahnya kerajaan Selangor terpaksa guna duit peneroka itu hendak kempen Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14? Ini bukan kali pertama skandal rasuah menyelubungi pentadbiran Azmin di Selangor.

Pada 14 April 2017, SPRM telah menahan pemimpin PKR Cabang, Adam Rosly yang memiliki kekayaan meragukan dan mempunyai “banglo Disneyland” berharga RM4 juta di Ampang dalam lingkungan kawasan penduduk miskin.

Pada 30 November 2017, anak saudara Azmin ditahan SPRM kerana skandal projek lombong pasir dan wang berjumlah RM4 juta dibekukan. Ia malahan menjadi punca banyak siri banjir kilat di negeri tersebut selama ini.

Bahkan lebih unik rakyat kena tahu, hanya kerajaan Selangor sahaja yang masih belum tandatangan Ikrar Bebas Rasuah (IBR) yang diusahakan oleh pihak SPRM. Apa yang Azmin takut sangat dengan ikrar mudah tersebut?

Takut kerana skandal rasuah dengan Azmin berpisah tiada. Bukan sedikit yang hilang dalam skandal tanah di Ijok, melibatkan wang berjumlah RM758.6 juta wang rakyat. Bukan sedikit juga wang yang kerajaan BN beri pada Azmin.

Ia sepatutnya untuk selesaikan masalah bekalan air berjumlah RM22.3 bilion. Patutah, Azmin disaman sejumlah RM14 bilion oleh Puncak Niaga kerana melengah-lengahkan pengstrukturan semula syarikat air di Selangor.

Entah-entah mungkin ada wang yang diminta untuk ambil alih syarikat air itu pun lesap juga. Kebarangkaliannya ada. Rakyat Selangor harus bangkit dan tukar kerajaan Azmin yang ternyata angkuh sombong di Selangor ini.

Air terawat tiada, Azmin tidak mahu mengaku, malah mahu humban pula Menteri dan KSU KeTTHA ke dalam empangan konon banyak air mentah, padahal margin simpanan air sudah dirawat sebenarnya sifar peratus!

Skandal rasuah dan krisis air, dua sebab utama untuk rakyat Selangor tukar kerajaan yang sedia ada di Selangor. Ayuh rakyat Selangor, jom UBAH pada PRU ke-14 nanti… Ini kalilah!!! – Agensi

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana