RAJA KAMARUL BAHRIN SHAH : KAYU YANG PALING DAHSYAT....PRU KALI INI LAH JADI YB

Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 20 Mac 2018

Anggota Parlimen Kuala Terengganu, Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad, berkata di bawah Perdana Menteri Najib Tun Razak, Terengganu tidak berubah sementara di bawah Tun Dr Mahathir Mohamad, Terengganu berkembang pesat.

Raja Bahrin berkata Mahathir melakukan banyak pembinaan – seperti Putrajaya, Menara Berkembar KLCC, KLIA, dan sebagainya – semasa beliau menjadi Perdana Menteri. Apa yang tidak disebut Raja Bahrin ialah Mahathir membina semua ini menggunakan wang Terengganu sementara pada tahun 2000 Mahathir membatalkan 5% Royalti Minyak Terengganu dan menafikan pembangunan untuk negeri itu.

Inilah yang dilaporkan oleh Free Malaysia Today pada 10 April 2013.

Ia adalah wang minyak yang membiayai RM6 bilion Menara Berkembar Petronas dan RM22 bilion Putrajaya. Malah, pendapatan yang dihasilkan oleh minyak, berikutan kenaikan yang banyak dalam harga minyak mentah dalam dekad yang lalu, adalah satu-satunya cara kita dapat menampung peningkatan mendadak dalam perbelanjaan operasi kerajaan pada tahun 2012 berbanding 2000.

Terengganu menjumpai petroleum di luar persisir pantainya pada tahun 1973. Dari 1978 hingga 2000, ia menerima sejumlah RM7.13 bilion dalam royalti. Bukan sahaja negeri ini menikmati pertumbuhan luar biasa daripada royalti dan peruntukan kerajaan persekutuan, ia juga mendapat faedah ekonomi daripada pembentukan perbandaran petroleum.

Walau bagaimanapun, bayaran royalti telah dihentikan pada tahun 2000 semasa tempoh sepenggal penguasaan kerajaan PAS di negeri ini. Di bawah klausa perlembagaan yang membenarkan pembayaran budi bicara dari persekutuan kepada negeri, sebahagian kecil daripada royalti yang perlu dibayar yang dikenali sebagai “wang ehsan” sebaliknya telah dibayar melalui agensi kerajaan.

Oleh itu, Terengganu yang membayar untuk semua monumen yang indah yang dikatakan Raja Bahrin dibina oleh Mahathir. Dan Raja Bahrin memuji Mahathir kerana mencuri berbilion wang Terengganu untuk membayar untuk monumennya yang mahal di luar Terengganu itu. Betapa bodohnya Raja Bahrin ini. Semua orang di Terengganu mengutuk Mahathir manakala Raja Bahrin memuji beliau. Kayu!

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana