PERUBAHAN DI BAWAH MAHATHIR, BIAR BETUL?

Ahli sains terkenal Thomas Henry Huxley pernah berkata, “Hasil perubahan politik jarang sekali sama seperti yang diharapkan oleh rakan-rakan mereka atau yang tidak diingini oleh musuh mereka.”

“Perubahan, perubahan, perubahan!” telah menjadi mantra di bibir dan di minda setiap rakyat di negara ini. Walaupun gesaan untuk perubahan dalam dinamik pentadbiran melahirkan Bersih dan Hindraf, adakah perubahan yang kita inginkan masih hidup?

Adakah rumput lebih hijau di bahagian yang lain? Walaupun Pakatan Rakyat menawarkan harapan kepada kita, adakah Pakatan Harapan (PH) telah memusnahkan aspirasi kita?

Kita sering mendengar pemimpin PH mendakwa bahawa Barisan Nasional (BN) dan Umno telah menipu rakyat negara ini sejak 60 tahun yang lalu. Parti Perikatan di bawah Almarhum Tunku Abdul Rahman dan BN di bawah Tun Hussein Onn adalah baik-baik saja. Kerosakan bermula dengan Umno Baru pada akhir 80-an.

Oleh itu, Umno yang dirujuk oleh pembangkang adalah hasil idea Dr Mahathir Mohamad. Daripada tiga dekad pemerintahan oleh Umno Baru, dua daripadanya berada di bawah pengawasan Mahathir. Ironinya, hari ini ada yang menyokong diktator yang sama yang menyebabkan kehancuran negara, yang mengharapkan perubahan.

Generasi terdahulu merayu kesaksamaan dan mengecam salah laku yang disebabkan oleh Mahathir. Amalan sikap pilih kasihnya dan mengutamakan etnik terpilih dikecam oleh seluruh dunia. Pengagihan kesamarataan antara kaum dalam sektor perkhidmatan mengalami penurunan mendadak.

Di bawah kepimpinan semasa, kita melihat penambahbaikan dalam sistem. Walaupun ia bergerak secara perlahan, sekurang-kurangnya ada sesuatu yang berlaku. Kita melihat orang India yang dilantik sebagai ketua pengarah kastam, ketua polis KL, pengarah jabatan jenayah komersial di Bukit Aman, dan pesuruhjaya penjara. Meraikan pelantikan sedemikian menunjukkan bagaimana kita mengalami kemunduran dalam kesaksamaan antara kaum dalam jawatan tertinggi dalam perkhidmatan awam.

Selama beberapa tahun, kita meminta keadilan dalam mendapatkan biasiswa dan kenaikan dalam pengambilan untuk universiti awam. Perdana Menteri Najib Razak berjanji untuk meningkatkan pengambilan wakil semua kaum di universiti awam. Walau bagaimanapun, Mahathir masih mempertahankan layanan istimewa untuk kumpulan etnik tertentu dengan ayat terkenalnya, “Mereka memerlukan bantuan”. Dan kita menjerit untuk perubahan dengan membawa kembali lelaki yang sama dengan dasar yang sama yang ditentang oleh bapa dan datuk kita?

Pada masa lalu, sesiapa yang bersuara menentang Mahathir dan pentadbirannya akan menghadapi tindakan kuku besi. Pergi ke mana-mana pejabat kerajaan hari ini dan anda akan menyaksikan campuran mereka yang menyokong BN dan PH. Berapa ramai yang dipecat kerana perbezaan pendapat mereka dalam kepercayaan politik? Nampaknya ada beberapa kematangan politik hari ini berkaitan dengan perbezaan dalam ideologi politik.

Kita telah melihat bagaimana orang yang berbeza pendapat dari PH digelar pengkhianat dan diejek. PH tidak mengamalkan kebebasan bersuara. Kritikan yang dihadapi oleh individu seperti Sangeet Kaur Deo, Nurul Nuha Anwar, bekas ahli seumur hidup DAP Shamsher Singh Thind, dan penulis seperti Fa Abdul kerana mempunyai pendirian sendiri mencerminkan Mahathirisme. Kita bersuara menggesa untuk kematangan dan kebebasan politik, namun kita mahu membawa semula lelaki yang tidak mempercayai amalan sedemikian.

Selama beberapa dekad, kita menjerit mahukan meritokrasi dalam dunia perniagaan. Akhirnya, kita melihat sedikit perubahan, yang paling menonjol adalah dalam MAS dan Proton.

Mahathir beberapa kali telah menyuarakan perbezaan pendapat dalam keadilan berkaitan peluang kepada golongan yang kurang mendapat peluang. Beliau membangkitkan ketakutan terhadap daya saing untuk mempertahankan visinya yang berat sebelah terhadap dominasi tunggal etnik. Walau bagaimanapun ironinya, orang yang sama yang bersuara menentang dasarnya pada masa lalu telah memekakkan telinga mereka hari ini. Tiba-tiba layanan istimewa boleh diterima. Sekali lagi, adakah kita mahukan perubahan?

Walaupun saya selalunya menjadi orang yang menerima kerana selalu menyuarakan pendapat saya, saya tidak berhasrat untuk melupakan integriti saya untuk perubahan yang tidak akan berlaku di bawah Mahathir. Dari majlis penatua kepada perdana menteri sementara, Mahathir selalu mahu membuat keputusan. Selagi Abdullah Badawi dan Najib mematuhi peraturannya, beliau tidak pernah akan bersuara menentang mereka.

Pada pertengahan 70-an, ketika Allahyarham Tun Hussein Onn adalah timbalan perdana menteri, beliau menegaskan bahawa menteri besar ketika itu, Harun Idris akan didakwa kerana sogokan dan rasuah. Harun didakwa, disabitkan, dan dijatuhkan hukuman. Beberapa tahun kemudian ketika Hussein Onn menjadi perdana menteri, beliau pergi ke England untuk mendapatkan pemeriksaan kesihatan. Mahathir kemudian bertindak sebagai pemangku perdana menteri. Sewaktu itu, Mahathir menulis kepada raja dan memperoleh pengampunan diraja untuk Harun.

Hari ini, beliau berkata beliau akan berkhidmat selama dua hingga tiga tahun sambil menunggu pengampunan diraja untuk Anwar Ibrahim. Mengapa? Supaya beliau boleh membantu meletakkan anaknya pada kedudukan yang lebih baik untuk menjadi perdana menteri.

Mahathir masih kekal dengan keputusannya dan menegaskan bahawa segala yang salah bukanlah perbuatannya.

Komponen dalam PH hari ini telah kehilangan integriti mereka. Mereka telah terlupa sebab asal kewujudan mereka, hanya kerana mereka dibutakan oleh nafsu untuk mendapatkan kuasa.

Apabila tidak ada wawasan, tidak ada tanggungjawab, dan tidak ada akauntabiliti, percayalah tidak akan adanya perubahan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana