Pembangkang Perlekeh Kerja RELA

RELA atau Sukarelewan adalah satu pekerjaan yang sangat mulia kerana tugas anggota RELA adalah membantu mengawal keselamatan orang awam yang mendapatkan perkhidmatannya, namun pembangkang seolah tak puas hati dengan tindakan Najib yang menaikkan elaun mereka.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini mengumumkan kenaikan elaun anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) daripada RM6 kepada RM8 sejam.Dalam laporan portal pembangkang dilihat cuba mempersoalkan kenaikan elaun yang diberikan perdana menteri itu dengan kadar kenaikkan Rm2 sejam.Bagi pembangkang, kenaikan RM2 adalah sangat sedikit kerana mereka sudah terbiasa mendapat duit yang banyak, jadi tak pelik bila mereka mengecam kenaikan tersebut.

RELA ditubuhkan atas semangat kesukarelaan.Tidak dinafikan pekerjaan sebagai RELA menjelang PRU14 akan menjadi sibuk,tatkala ramai berpusu-pusu datang mengundi.Jadi tugas mereka adalah menjaga keselamatan orang awam yang hadir mengundi.

Adalah wajar kenaikan elaun RM2 sejam untuk anggota dan pegawai RELA dinaikkan.Najib juga ada berkata kenaikan elaun yang akan memberi manfaat kepada lebih 3.05 juta anggota dan pegawai RELA di seluruh negara itu adalah bagi menghargai jasa dan kesetiaan mereka sebagai benteng kedua keselamatan negara.

Tambahan lagi, Najib juga memperuntukan RM20 juta untuk pembelian pakaian seragam baru buat anggota dan pegawai RELA dan mahu memberikan pakaian seragam baru buat mereka yang kini berjumlah 3.05 juta sukarelawan.

Jika dilihat jumlah 3.05 juta Sukarelawan itu bukanlah satu jumlah yang sedikit, ia seperti membantu RELA yang juga rakyat Malaysia dan bukan hanya diperuntukkan untuk kroni seperti yang sudah biasa diamalkan pembangkang.

Kerajaan juga sebelum ini telah menaikkan elaun anggota RELA sebanyak dua kali untuk rekod, bermula daripada rm4 hinggalah rm8 sekarang berbanding RELA ketika pentadbiran Mahathir. Ini bermakna kenaikan seratus peratus berbanding ketika Mahathir memerintah.

Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ada beritahu sudah RM80 juta (Bajet 2017) diberikan (kepada Rela). Maka kalau campur RM100 juta itu (Bajet 2018) jadi RM180 juta sudah.

Siapa kata RELA tidak mendapat manfaat dan perlindungan? Itu adalah satu pembohongan pembangkang,banyak keistimewaan yang kerajaan sudah sediakan seperti perlindungan insuran berkelompok secara percuma,pakaian seragam operasi secara percuma,peluang mengikuti kursus dan latihan secara percuma dengan dibayar elaun dan disediakan tempat penginapan dan makanan secara percuma, malah ia juga meningkatkan peluang kerjaya dengan lain-lain agensi dan syarikat keselamatan.

Jadi tidak timbul persoalan kerajaan tidak menjaga kebajikan RELA, hanya pembangkang sahaja yang tidak mahu ambil tahu dan sengaja menimbulkan spekulasi kerana tiada modal lagi mahu menyerang kerajaan.

Rela sentiasa berkorban dan berbakti, walau dilambung ombak dan lautan, meski dipukul badai fitnah dan taufan cabaran, demi Malaysia, demi pertiwi tercinta, kedaulatan negara ini akan tetap dipertahankan.Maka teruskan perjuanganmu berbaktilah kepada negara ini seperti yang disahut oleh Perdana Menteri Najib Razak.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana