Rasa Tertipu, Bosan, Penyokong BERSIH Semakin Jauhkan Diri

PETALING JAYA: Segelintir penyokong Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) kini mula mempersoalkan agenda yang dibawa pertubuhan itu yang ‘aktif’ membantah sistem pilihan raya negara yang didakwa kotor.

Menurut laporan Malaysia Gazette, penyokong BERSIH yang menghadiri pelancaran BERSIH 2.0 dan forum dengan tema ‘Satukan Tenaga Kalahkan Penipuan’ di Auditorium MBPK semalam turut mempersoalkan gabungan tersebut.

Penyokong BERSIH mempertikaikan kenapa perlu mengundi pada PRU-14 sekiranya tidak percaya kepada sistem demokrasi di Malaysia.

Namun, panel jemputan bekas Pengerusi BERSIH 2.0, Datuk Ambiga Sreenevasan dan anak Tun Dr Mahathir Mohamad, Datin Marina turut menghadapi ‘kesukaran’ meyakinkan mereka yang hadir untuk keluar mengundi bagi memastikan kemenangan buat pembangkang.

BERSIH yang sentiasa tampil dengan idea membawa rakyat di ke jalanan untuk mengubah kerajaan selain daripada menuntut pilihan raya yang telus, adil dan bersih sejak tahun 2012 sebenarnya semakin hambar dalam kalangan rakyat.

Rakyat dilihat mula curiga dengan cadangan untuk menukar kerajaan sedia ada dan pada masa yang sama berpendapat agenda pembangkang hanya omong kosong.

Pemimpin BERSIH juga dilihat menghadapi masalah untuk menyakinkan peserta menegani pelbagai perkara termasuk agenda serta polisi dalam pakatan pembangkang sebaliknya cuba memberi persepsi rakyat di negara ini akan dapat menikmati perpaduan serta kemakmuran seandainya pembangkang berkuasa.

Peserta yang menghadiri forum tersebut yang juga Ketua Cawangan Parti Amanah Negara di Shah Alam, Yamin Salim dengan lantang menyoal mengapa hanya bahasa Inggeris digunakan walaupun jemputan serta slogan semuanya dalam bahasa Melayu.

“Saya tidak faham mengapa slogan Satukan Tenaga Kalahkan Penipuan dalam Bahasa Malaysia tetapi setiap orang yang duduk di atas pentas hanya bercakap dalam Bahasa Inggeris. Saya yang rasa tertipu ketika ini,” katanya yang dipetik dari Malaysia Gazette.

Yamin yang ditemui selepas itu melahirkan rasa kecewa kerana tidak semua akan faham bahasa Inggeris pada majlis itu malah ada yang tertarik untuk hadir ke forum itu dengan harapan ia dijalankan dalam dwi bahasa.

“Semua boleh bercakap dalam bahasa Malaysia tetapi mereka gemar bertutur dalam bahasa Inggeris. Seperti slogan, saya juga rasa tertipu. Buang masa saya datang apabila semuanya dalam Bahasa Inggeris. Ada yang tidak faham.

“Mengapa tidak fikir semua itu? Yang datang pada hari ini dari pelbagai latarbelakang. Saya rasa ini tidak patut,” luahnya.

Marina yang kemudian bertindak menjawab pertanyaan itu kelihatan ‘keliru’ kerana tidak menyangka beliau bersama ahli panel telah bertutur dengan bahasa Inggeris.

“Saya minta maaf, memang pada asalnya penganjur minta kami guna dwi bahasa tetapi tidak pasti mana salahnya, kita hanya menggunakan bahasa Inggeris. Kami akan pastikan kesilapan seperti tidak berlaku pada masa hadapan,” katanya.

Mungkin ini adalah petanda kepada perubahan penyokong BERSIH selepas 12 tahun ditubuhkan yang dikatakan sebelum ini percaya ‘bulat-bulat’ dengan retorik pemimpin BERSIH.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana