MENCUCI MASALAH TOL MAHATHIR

oleh Ab Jalil Backer

Perjanjian awal yang dibuat antara kerajaan dan PLUS pada tahun 1988 dan akan tamat pada 2018, membenarkan syarikat konsesi menaikkan kadar tol setiap tahun.

Mahathir sedar kebodohan beliau lalu menyemak semula perjanjian ini pada 1999.

Dalam perjanjian baharu Mahathir mengulangi kebodohan lalu apabila membenarkan kenaikan setiap 3 tahun sekali pada kadar 10% setiap kenaikan di Lebuh Raya Utara Selatan dan Lebuh Raya Persekutuan, dan konsesi akan tamat pada 2030.

Rakyat tidak mampu bayar tol setinggi itu, kerajaan tidak mampu membayar pampasan ratusan juta setiap tahun jika kadar tol tidak dinaikkan. Pampasan tersebut pula pergi kepada orang tertentu sahaja.

Pada 2005, PM Abdullah Ahmad Badawi menambah konsesi tol lapan tahun lagi hingga 2038 bagi mengelak pembayaran pampasan kenaikan tol seperti dalam perjanjian 1999.

Akhirnya pada 2011, PM Najib Razak mengarahkan KWSP dan UEM ambil alih PLUS. Ini bukan sahaia memudahkan rundingan tetapi juga memastikan jika kerajaan perlu bayar pampasan maka wang tersebut akan tetap menguntungkan rakyat terutamanya pencarum KWSP.

[Gambar janji palsu Mahathir tol akan dimansuhkan pada 2018. Dia sendiri melanjutkan perjanjian sehingga 2030.]

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana