Kenapa Perlu Takut!!!!! Akta Berita Palsu : Gelabah Pakatan Harapan Tak Boleh Disorok Lagi

Rasa gelabah yang ditunjukkan oleh Pakatan Harapan (PH) dengan undang-undang baru yang bakal digubal untuk halang penularan berita palsu tak dapat disorok lagi kerana seorang demi seorang pemimpin mereka sedang meroyan.

Mereka kata akta itu tidak perlu dan mereka juga dakwa peruntukan undang-undang yang ada sudah mencukupi, tapi sebenarnya tidak cukup. Oleh sebab itu mereka ketika ini sesuka hati buat berita palsu dakwa kerajaan BN itu dan ini, tuduh yang bukan-bukan.

Jika mereka tidak bersalah, pakatan pembangkang tidak perlu takut apatah lagi bimbang dengan kewujudan akta baru itu nanti. Penganalisis Politik, Dr Azmi Hassan berkata langkah kerajaan menubuhkan satu Jawatankuasa Khas untuk menggubal undang-undang baru itu merupakan satu langkah yang bijak.

Ujar beliau, undang-undang sedia ada iaitu Seksyen 8A Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dilihat tidak lagi relevan dan mampu menangani masalah berkenaan.

“Akta percetakan itu sudah lama, dan bila ianya mula ditubuhkan, media sosial masih belum ada pada masa itu.

“Tetapi hari ini berubah, jadi sebab itu diperlukan satu akta baru khusus untuk menangani penularan berita yang berlaku di alam maya kerana pada ketika ini semua orang tidak kira wartawan atau rakyat biasa boleh menerbitkan pendapat mereka secara pantas dan dapat dibaca dengan cepat.

“Kesannya, cepat sekali, sebab itu akta baru ini mesti menepati kehendak semasa,” kata Azmi dalam satu kenyataan.

Sementara itu bagi Exco Puteri UMNO, Khaidhirah Abu Zahar, penggubalan akta untuk mengekang berita palsu merupakan satu mekanisme yang baik untuk dilaksanakan ujar.

Ujar anak bekas Ketua Menteri Melaka itu, aktiviti-aktiviti penyebaran berita palsu ketika ini agak sukar untuk dikawal.

Yang penting adalah undang-undang yang ingin diwujudkan itu juga perlu diperincikan dengan baik dan gerak kerja yang baik serta ada juga tindak balas yang baik daripada semua pihak untuk memastikan akta itu berfungsi.

“Jadi ianya merupakan satu mekanisme bagi memastikan negara kita terus maju dan rakyatnya dapat hidup dalam keadaan harmoni, aman dan tenang,” kata pelakon dan pengacara itu.

Pada 30 Januari lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said dilaporkan berkata kerajaan membentuk satu jawatankuasa khas bagi mengkaji undang-undang baharu untuk membendung berita palsu di negara ini.

Rang undang-undang berkaitan dijangka dibawa ke Parlimen pada sesi akan datang.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana