RCI: Apa lagi Tun M mahu?

Apakah sebenarnya Tun M mahu dengan menyaman ahli Suruhanjaya Siasatan di Raja (RCI)? Jika diteliti Seksyen 21, Akta Suruhanjaya Siasatan 1950, ahli Suruhanjaya tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang. Jelas tindakan samannya untuk mengatakan laporan RCI tidak sah pasti akan gagal.

Berdasarkan ini, saman itu dilihat sebagai penyalahgunaan proses mahkamah untuk kepentingan politiknya yang tergugat setelah RCI mengesyorkan polis menyiasatnya atas kerugian RM31.5 bilion (sekarang bernilai RM100 bilion) oleh Bank Negara pada awal 1990an.

Ramai yang kecewa dengan sikap Tun M yang patut mempamerkan politik matang. Dia semakin gemar taktik populis yang jelas tidak akan membawa apa-apa kebaikan pada rakyat dan negara.

Jika Tun M benar-benar ikhlas, dia tidak patut memberi jawapan “sudah lupa” dan “tidak tahu” ketika memberi keterangan di RCI. Tiada siapa yang perlu dipersalahkan melainkan dirinya sendiri.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana