GUAN ENG SERING ABAIKAN PERAYAAN KAUM CINA?

Penang Front Party (PFP) hari ini mendakwa Ketua Menteri, Lim Guan Eng meminggirkan perayaan kaum Cina yang dikenali sebagai Pesta Cingge semenjak membentuk kerajaan pada tahun 2008.
Kesal dengan keadaan tersebut, Pengerusinya, Datuk Patrick Ooi berkata sikap yang diamalkan kerajaan pimpinan DAP itu akan menyebabkan kepupusan salah satu adat resam yang diamalkan kaum Cina.

“Ketika Tan Sri Dr Koh Tsu Koon menjadi ketua menteri dulu, beliau pernah menganjurkan perayaan Chap Goh Meh pada hari ke-15 Tahun Baru Cina yang dihadiri sehingga 30,000 orang.
“Namun dibawah pentadbiran Lim, tarikh perayaan itu diubah kepada hari ke-14 menyebabkan jumlah kehadiran pengunjung merosot mendadak,” kata Ooi, sebagaimana memetik laporan Utusan Malaysia hari ini.

Ooi juga melaporkan Persatuan Keluarga Ooi dan Chan bersimpati terhadap Majlis Kaum Cina Pulau Pinang (PCCC) kerana tidak mendapat sokongan kerajaan negeri untuk menganjurkan Perayaan Tahun Baru Cina.

Beliau juga melahirkan rasa simpati terhadap Pengerusi PCCC Dr Chang Wei Lu yang menghadapi pelbagai tekanan daripada kerajaan Pulau Pinang.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana