MUKHRIZ MAHU RAIH PUBLISITI SONGSANG

Gesaan Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir supaya kerajaan mengembalikan subsidi petrol di negara ini, tidak lebih daripada percubaannya untuk meraih populariti songsang.

Ketua Pemuda UMNO ne­geri, Datuk Shaiful Hazizy Zai­nol Abidin berkata, tindakan Mukhriz yang menabur maklumat separa benar berhubung perkara itu menunjukkan yang beliau cuba bermain politik di peringkat ‘kedai kopi’.

“Cadangan ini yang dikemukakan tanpa memberi jalan keluar konkrit terhadap masalah sebenar boleh diibaratkan sebagai tindakan politik tidak bertanggungjawab.

“Hakikatnya sehingga kini beliau masih belum memberi penjelasan dan penyelesaian mengenai kehilangan RM40 bi­lion pendapatan negara akibat penurunan harga minyak dunia selain gagal memberi jawapan sama ada perbelanjaan berhemah yang dilaksanakan mampu menangani situasi ekonomi dunia yang berada di luar kawalan kita?” katanya dalam satu kenya­taan di sini hari ini.

Dalam laporan akhbar hari ini, Mukhriz mendakwa kerajaan masih boleh mengekalkan subsidi petrol dan diesel sekiranya mengamalkan pengurusan kewangan berhemah tanpa perlu merujuk kepada harga minyak dunia.

Tanpa memberi sebarang cara penyelesaian, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ayer Hitam itu mendakwa sepatutnya ada kaedah yang membolehkan subsidi minyak dikekalkan demi ke­sejahteraan rakyat tanpa perlu melakukan mekanisme harga minyak mingguan.

Mengulas lanjut, Shaiful Hazizy berkata, tindakan kerajaan menstruktur kembali subsidi dengan memulangkan sejumlah penjimatan tersebut kepada golongan sasar adalah pendekatan terbaik dan lebih berpandangan jauh.

“Apabila Mukhriz menuduh kerajaan tidak mengamalkan perbelanjaan berhemah, beliau kelihatan seolah-olah tidak mempunyai tanggungjawab politik. Perlu diingatkan, negara ini paling banyak berhutang pada zaman Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.

“Di zaman itu, hutang negara setinggi 103 peratus daripada pendapatan kasar berbanding cuma 50 peratus pada masa ini. Maka jelas, kerajaan hari ini mengamalkan tanggungjawab politik lebih tinggi apabila ber­usaha menurunkan defisit selain sentiasa mengkaji keperluan subsidi tertentu,” katanya.

Beliau dalam pada itu turut meluahkan rasa kesal terhadap kenyataan Mukhriz yang masih menggunakan modal politik basi terutamanya berhubung isu 1Malaysia Deve­lopment Berhad (1MDB) untuk menghasut rakyat.

“Niat murni dan tanggungjawab politik yang tinggi ditunjukkan kerajaan dengan menstruktur semula subsidi serta sistem percukaian sering digambarkan untuk membayar hutang 1MDB,” ujarnya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana