PAS mahu Mahathir ditahan bawah Akta Hasutan

PAS mengesa pihak berkuasa menahan Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad di bawah Akta Hasutan 1948 susulan ucapannya dalam Himpunan Anti-Kleptokrasi di Petaling Jaya pada Sabtu lalu.

Menjelaskan tuntutan itu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Muhtar Suhaili berkata ucapan bekas perdana menteri itu bukan sahaja menghina Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tetapi melampau dan kurang ajar.

“Saya menyeru pihak berkuasa untuk menahan Dr Mahathir di bawah Akta Hasutan.

“Lebih menjengkelkan hadirin di himpunan tersebut turut bersorak, seolah-olah bersetuju dengan sikap rasis yang ditunjukkan mantan perdana menteri itu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Antara kandungan ucapan Dr Mahathir yang didakwa bersifat menghina seperti menggesa Najib balik ke Sulawesi, yang merupakan tempat asal bagi yang berketurunan Bugis.

Menurut Muhtar yang juga Bendahari Pemuda PAS, sikap Dr Mahathir itu tidak mencerminkan dirinya sebagai seorang bekas pemimpin terulung negara.

“Ini bukan ajaran Islam! Melayu, Cina, India, Mamak, Bugis, Jawa, Banjar, Iban, Kadazan dan semua bangsa sama di sisi Allah melainkan taqwa!

“Lebih daripada itu, ini juga bukan ucapan seorang negarawan yang ingin mewujudkan keamanan dan keharmonian dalam negara. Bahkan beberapa Sultan di Malaysia juga beketurunan Bugis,” katanya.

Himpunan ‘Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi yang diadakan di Padang Timur dikatakan  cuba memberi penerangan mengenai skandal 1MDB dan kesannya kepada rakyat Malaysia.

Bagaimanapun jika berdasarkan dakwaan Muhtar itu, perhimpunan itu dipercayai sudah bertukar menjadi tempat menghina pemimpin semasa negara.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana