KLEPTOKRASI SEBENAR DI SELANGOR ADALAH AZMIN ALI

Siapa sebenarnya yang memulakan idea kleptokrasi? Seperti yang semua sedia maklum, idea ini sebenarnya datang dari Rafizi Ramli. Tujuan utama istilah ini digunakan adalah untuk memberi mesej pedas dan tajam kepada Kerajaan Selangor khususnya Azmin Ali.

Apa itu kleptokrasi? Ianya adalah sebuah kleptokrasi yang dikuasai oleh pemimpin dan ahli politik yang amat egoistik. Azmin Ali ternyata memiliki ciri-ciri istimewa berkenaan apabila beliau menunjukkan sifat kleptokrasinya setelah memegang jawatan Menteri Besar negeri Selangor sejak mengambil alihnya dari bekas Menteri Besar yang dilucutkan jawatannya iaitu Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Tidak dinafikan bahawa kleptokrasi juga berlaku secara meluas dalam Kerajaan Selangor di mana penyalahgunaan kuasa dalam konteks kleptokrasi dilakukan berasaskan kepada keinginan untuk keuntungan peribadi seperti mana yang dilakukan oleh Azmin Ali sekarang bagi mempertahankan Kerajaannya yang berpecah semata-mata untuk mengekalkan jawatan Menteri Besarnya itu.

Itulah yang dilakukan oleh Azmin Ali sekarang di mana Rafizi pernah menegurnya agar memutuskan hubungannya dengan PAS dan melucutkan jawatan Exco-Exco PAS di Selangor. Malang buat Rafizi apabila saranannya itu ditolak. Kleptokrasi dan keegoaan Azmin Ali lebih besar kerana dia lebih pentingkan jawatan Menteri Besar di Selangor.

Apa yang pasti, Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli tidak pernah gembira dengan keadaan tiga exco PAS yang masih dalam kerajaan Selangor. Malah Rafizi Ramli pernah membuat kajian dengan menggunakan NGO INVOKE untuk menilai kekuatan PAS dan hasilnya PAS tidak akan membantu Pakatan dalam pilihanraya akan datang serta tidak memberi impak kepada Pakatan Harapan. Jesteru hubungan dengan PAS perlu ditolak dan ditamatkan terus di Selangor.

Pendek kata, sebuah kleptokrasi merupakan pemerintahan oleh seseorang yang menyamar sebagai pemimpin yang jujur tetapi mahu mengambil kesempatan ke atas peluang yang ada. Azmin Ali kini merupakan seorang pemimpin yang bercirikan 'kleptokrasi' yang paling jelas di Selangor. Bagi Rafizi Ramli, Azmin Ali adalah Kleptokrasi Selangor yang sebenar!

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana