Program Jual Ikan Murah Bidas Taukeh Ikan DAP Jual Mahal...Itulah Jahat DAP Ni

SEKINCHAN, 23 SEP - Pengerusi Barisan Nasional Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos hari ini menyatakan kepuasan kerana telah berjaya menyampaikan mesej rakyat kepada Pihak Berwajib untuk membendung kenaikan harga-harga ikan yang semakin membimbangkan.

Pada pagi ini, Umno Dan Barisan Nasional Sungai Besar telah mengadakan satu program jualan ikan yang murah sehingga mendapat sambutan yang hangat dimana 2200Kg ikan berjaya dijual dalam tempoh 3 jam.

Jamal memberitahu, Program ini untuk menyatakan permasalahan penjualan ikan yang berada dipasaran yang dijual terlalu mahal sehingga mendapat rungutan hampir seluruh rakyat malaysia.

" Ikan kembung mencecah sehingga RM18 sekilo bersaiz sederhana, Ikan Cencaru mencecah sehingga RM11sekilo, Ikan Pelaling atau Sardin pula mencecah sehingga RM15 sekilo," kata Jamal.

" Oleh itu kami telah mengambil langkah ingin menunjukkan kepada masyarakat bahawa sebenarnya harga ikan yang datang daripada nelayan-nelayan bukanlah harga semahal yang disangkakan, ini dilakukan oleh Pengusaha- Pengusaha Ikan yang dimonopoli oleh taukeh-taukeh DAP yang sengaja menaikkan harga secara mendadak untuk menaikkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan bertujuan untuk menang pada Pilihanraya Umum Ke-14 (PRU-14) yang akan datang," kata Jamal lagi.

Jamal juga turut dilihat memakai tali leher dan berpakaian kemas ketika berada di program jualan ikan tadi yang bertujuan untuk menyampaikan mesej kepada pegawai-pegawai yang bertanggungjawab terhadap harga-harga ikan ini supaya tidak hanya duduk di pejabat tetapi perlu turun kebawah untuk melihat masalah-masalah ini kerana kerajaan mempunyai kuasa untuk mengawalnya.

" Jadi kalau pegawai-pegawai ini dapat mengawal harga seperti Ikan Kembung yang berada pada paras RM10 dan kebawah itu adalah satu yang munasabah tetapi kalau sudah mencecah RM18 sehingga RM20 ini adalah satu perkara yang perlu diberikan perhatian yang tinggi," kata Jamal lagi.

Jamal turut menasihatkan kepada para peniaga ikan supaya jangan mengambil mudah seperti membeli ikan melalui orang tengah, kalau boleh para peniaga ini perlu turun terus kepada para nelayan supaya harga ikan tidak terlalu mahal untuk dijual kembali kepada para pengguna.

Jamal juga memberitahu harga-harga ikan seperti Ikan Kembung, Ikan Cencaru, Ikan Selar dan Ikan Pelaling yang beliau ambil untuk menjayakan program ini hanyalah sekitar RM3 sehingga RM5 melalui Nelayan-Nelayan, jadi cukup mustahil jika ikan-ikan ini dijual dipasaran pada harga berbelas ringgit yang tidak munasabah. 

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana