JIKA PAKATAN RASA PESTA ARAK TERLALU PENTING, BUATLAH DI SELANGOR

Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 19 September 2017

Kenapa Ahli Parlimen DAP Charles Santiago bising mengenai ‘Islamisasi’? (DAP: Beer Festival Ban Sign Of Creeping Islamisation). Komen Charles Santiago dibuat selepas beberapa pemimpin DAP dan PKR menghentam kerajaan persekutuan kerana tidak membenarkan “Better Beer Festival 2017” diadakan di Kuala Lumpur.

Charles seolah mencadangkan bahawa Islam adalah jahat dan menindas dan melanggar hak asasi manusia dan kebebasan sivil. Itu seperti mencadangkan bahawa Hindu di India yang membunuh orang Islam yang menyembelih lembu adalah penjenayah. Orang-orang Hindu yang menentang penyembelihan lembu itu hanya membela hak agama mereka. Adakah mana-mana negara Islam pernah mengutuk India untuk ini?

Jika Pakatan Harapan merasakan bahawa “Better Beer Festival 2017 ” adalah sangat penting dan harus diadakan, dan jika kerajaan persekutuan tidak membenarkan ia diadakan di Kuala Lumpur, maka adakannya di Selangor sebaliknya. Terdapat banyak tempat seperti Shah Alam, Petaling Jaya, dan sebagainya, di mana pesta bir ini boleh diadakan.

Lebih baik Pakatan Harapan adakan “Better Beer Festival 2017” ini di Selangor untuk membuktikan kepada pengundi bahawa mereka tidak akan membenarkan ‘pelampau agama’ dan ‘fanatik’ untuk menentukan cara hidup rakyat Malaysia.

Sekiranya rakyat Malaysia mahu menganjurkan pesta bir, perbarisan gay kebanggaan, pertandingan ratu cantik pondan, atau apa sahaja, itu adalah hak rakyat Malaysia dan tidak ada yang patut mengenakan nilai keagamaan mereka kepada orang lain.

Sudah tentu, Istana Selangor mungkin akan membantah tetapi DAP dan PKR sudah menyatakan pada tahun 2013 bahawa DYMM Sultan Selangor tidak sepatutnya mengganggu urusan pentadbiran negeri. Oleh itu, jika Istana atau DYMM memprotes, Pakatan Harapan hanya perlu memberitahu mereka supaya tidak mengganggu perkara-perkara yang tidak berkaitan dengan Istana atau DYMM Sultan.

Seperti yang telah beberapa kali dikatakan DAP, Malaysia adalah negara sekular dan dalam negara sekular mesti ada pemisahan antara negara dan gereja. Jika tidak anda tidak akan memanggilnya negara sekular. Oleh itu Islam tidak boleh memberitahu rakyat Malaysia apa yang mereka boleh dan tidak boleh lakukan.

Dan sekalipun orang Islam mahu menghadiri “Better Beer Festival 2017” untuk mabuk, tiada sesiapa yang sepatutnya boleh memberitahu mereka bahawa mereka tidak boleh berbuat sedemikian.

Menteri Besar Selangor Azmin Ali boleh mengumumkan bahawa memandangkan kerajaan persekutuan tidak membenarkan “Better Beer Festival 2017” untuk diadakan di Kuala Lumpur, maka Kerajaan Negeri Selangor sebaliknya akan membenarkannya untuk diadakan di Shah Alam.

Azmin juga boleh mengumumkan bahawa beliau menghormati hak dan kebebasan rakyat Malaysia untuk menjalani kehidupan mereka dengan cara yang mereka kehendaki dan tidak ada sesiapa yang ‘fanatik agama’ yang akan dibenarkan untuk menentukan apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan di Selangor.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana