Halimah Dilantik Presiden Boneka Singapura?

Halimah, 63, dipilih sebagai Presiden dalam komposisi penduduk Singapura; 74% Cina, 13% Melayu, 9% India dan selebihnya kategori lain-lain.

Kali terakhir, jawatan Presiden Singapura disandang calon Melayu-Islam pada tahun 1965 apabila Yusof Ishak diisytiharkan sebagai presiden pertama republik itu.

Halimah Yacob daripada People’s Action Party (PAP) bakal mengangkat sumpah pada hari ini sebagai Presiden Singapura yang ke-8 dan beliau juga merupakan Presiden wanita yang pertama. Halimah Yacob merupakan satu-satunya calon layak kerana kerusi Presiden kali ini telah dikhaskan untuk calon Melayu sahaja

Perlantikan Halimah sebagai Presiden ini bukan sesuatu yang boleh dibanggakan sebagaimana parti PAN  amat berbangga dengan lantikan ini. Lantikan ini dilakukan  adalah untuk memastikan tembelang PAP tidak terbongkar.

Justeru itu  sesaorang yang mesra PAP seharusnya dipilih untuk memastikan segala bentuk kleptokrasi pemimpin PAP dalam menggunakan wang beratus billion dapat disimpan sebaiknya.

Untuk menjamin sursival politik PAP yang mula dipertikaikan pindaan Akta Pilihan Raya Presiden yang memperuntukkan Melayu terpaksa dibuat Lee untuk menjaga survival PAP, menarik semula sokongan minoriti 13% (Melayu) selepas golongan pengundi majoriti 74% (Cina) mula mempersoalkan polisi-polisi Lee sepertimana yang diisyaratkan dalam Pilihan Raya Umum Singapura pada 2015.

Sekiranya calon bukan sahabat PAP dipilih sebagai presiden dan menuntut pendedahan yang betul lebih daripada $ 500 bilion dalam pelaburan menggunakan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan rizab Negara tersebut difahamkan telah disalahgunakan.

Beberapa kisah yang menarik semasa pemerintahan Kuan Yew dan anaknya dikatakan telah menyembunyikan maklumat material yang berada dalam domain awam selama beberapa dekad daripada pengetahuan umum.

Dasar perkauman yang diamalkan oleh PAP sejak berabad yang lalu telah mengukuhkan kedudukan mereka dengan membesarkan bilangan jumlah penduduk mereka dengan tidak segan silu untuk membuka seluas-luasnya pintu kemasukan pendatang dari tanah besar China yang diberi status pemastautin tetap dan sebahagian besar daripadanya menjadi warganegara

Hal ini dilakukan adalah untuk mengimbangi peratusan peningkatan populasi Melayu yang saban tahun meningkat berbanding dengan populasi Cina tempatan.

Di Singapura kesemua jawatan Perdana Menteri disandang oleh rakyat berketurunan Cina. Walaupun dikatakan mengamalkan meritokrasi, republik pulau tersebut.

Di Malaysia kaedah meritokrasi ini adalah sebahagian dari perjuangan DAP dan  sudah pastinya pada masa akan datang jika mereka memerintah  ianya akan digunakan sekali gus akan melakukan apa yang dilakukan oleh PAP untuk mengukuhkan kedudukan mereka.

Dalam isu pembangunan pula  perkara yang sama berlaku di Pulau Pinang kaedah yang sama dijalankan dimana  jika di Singapura Temasek telah membuat banyak tuntutan kembali yang tidak masuk akal yang tidak disokong oleh pendedahan yang tepat.

DAP di Pulau Pinang juga jika kita lihat melalui jumlah nilai projek yang dibangunkan semuanya  langsung tidak masuk akal dan harga yang diletakkan itu berkali ganda dengan harga dipasaran. Ini yang kita ketahui dan mungkin banyak lagi nilai tidak masuk akal untuk projek kecil kecilan.

Jadi parti balaci DAP, PAN tidak perlulah terlalu gembira dengan perlantikan Halimah ini. Ini adalah kerana perlantikan yang dibuat bukan kerana perkongsian kuasa tetapi adalah lebih kepada melahirkan seorang presiden boneka untuk menutup kepincangan dan ketirisan yang berlaku didalam PAP.

PRU14.tv

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana