MALAYSIAKINI AMBIL KESEMPATAN GUNA RUANG KOMEN NETIZEN.....BURUK PERANGAI NI

Portal berita pembangkang, Malaysiakini dilihat sengaja mengambil kesempatan menggunakan ruangan komen pembaca sebagai alat untuk membangkitkan suasana menjelikkan dalam kalangan masyarakat.

Pensyarah Kanan Hakcipta dan Penerbitan, Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Dr. Nora Nordin berkata, atas sebab itu editorial Malaysiakini tidak menapis komen tersebut walaupun ramai dalam kalangan pembaca menggunakan perkataan kurang sopan dan berbaur hasutan.

Kata beliau, lebih menyedihkan, apabila pembaca semakin rancak berbalas komen mengenai sesuatu isu hingga berlaku perselisihan, Malaysiakini bertindak membuat berita susulan daripada situasi yang berlaku itu.

“Apa tujuan dan niat sebenar Malayskiakini membiarkan komen-komen sedemikian kalau bukan mahu melaga-lagakan dan menimbulkan suasana ketegangan dalam kalangan masyarakat.

“Cukup menyedihkan apabila pengamal media baharu seperti Malaysiakini gagal menterjemahkan penulisan berita dengan tanggungjawab dan tindakan seperti ini telah memalukan industri media tempatan,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas tindakan portal Malaysiakini yang terus menyiarkan komen pembaca walaupun menyentuh perkara subjudis dan sensitiviti masyarakat negara ini seperti institusi raja dan agama.

Sehubungan itu, Nora menggesa supaya pihak berkuasa khususnya Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengambil tindakan yang serius terhadap Malaysiakini dan turut memantau portal serta blog lain yang menyediakan ruang komen secara terbuka daripada pembaca.

Sementara itu, bekas Profesor di Jabatan Komunikasi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr. Mohd. Safar Hasim berkata, meskipun Malaysiakini meletakkan peringatan bahawa komen tersebut tidak mewakili pandangan mereka namun itu bukan alasan untuk lepas tangan.

Kata beliau, tindakan undang-undang masih boleh dikenakan terhadap Malaysiakini kerana mereka yang bertanggungjawab memperkenal dan mengendalikan ruangan komen pada laman portal tersebut.

“Kita menyedari masyarakat berhak bersuara dan kita bukan menyekat mereka daripada menyuarakan pandangan masing-masing tetapi kalau pendapat yang bersifat emosional, tiada fakta yang kukuh dan hanya menimbulkan persepsi serta fitnah, apa ertinya bersuara?

“SKMM dan pihak polis perlu melihat perkara ini secara serius,” katanya.

Utusan

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana