Larang PAS Bertanding, Pemimpin PH Mahu Lacurkan Demokrasi...Buruk Betul Perangai MADEY Sekarang Ni

Amalan demokrasi yang diamalkan  pada kebanyakan semua Negara di Asian telah mengwujudkan satu rangkaian yang amat kukuh  dalam mengembangkan struktur ekonomi  diantara Negara Negara yang mewakilinya.

Untuk mencapai matlamat tersebut sudah pastinya sebagai seorang Perdana Menteri akan terus membuka ruang demokrasi dan kebebasan mendengar pandangan dari segenap pelusuk dan minda rakyat serta memikirkan satu jalan terbaik untuk Negara.

Walaupun kita tahu demokrasi akan hanya berperanan seperti yang diharapkan apabila manusia memahami batasannya. Jika diolah dengan baik  demokrasi tidak akan membawa kebaikan yang dijanjikannya jika rakyat hanya memikirkan tentang kebebasan demokrasi, tetapi tidak tahu tentang tanggungjawab yang datang bersamanya.

Sebaliknya, ia akan hanya menimbulkan ketidakstabilan dan ketidakstabilan tidak akan mengizinkan berlakunya pembangunan dan membolehkan manusia menikmati manfaat daripada kebebasan serta hak yang dijanjikan demokrasi.

Sekarang apa yang telah berlaku ialah dimana kita melihat demokrasi yang dilaungkan oleh pembangkang sudah dilacurkan demi kepentingan politik dan kuasa  yang mereka kejarkan. Ini lah ragam yang tidak pernah padam diminda pembangkang.

Penyakit untuk menyekat amalan demokrasi dan kebebasan untuk parti politik menyatakan pandangan dan melakukan keputusan nampaknya telah dilacurkan oleh Mahathir dimana  telah menuding jari terhadap PAS yang ingin  bertanding disatu-satu kawasan parlimen.

Mahathir kini sudah seperti DAP yang mana  sesuatu  perkara yang menjadi halangan kepada matlamat mereka , pihak pembangkang akan sedaya upaya cuba menghalangnya. Ini lah amalan yang sudahpun diikuti oleh Mahathir sekarang.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Tun Dr Mahathir Mohamad mendesak supaya PAS jangan jadi “pengacau” ketika gabungan yang diketuainya, PH cuba untuk menembusi Terengganu –kubu musuh parti pembangkang.

Hal yang sama juga dilakukan oleh DAP dimana DAP kini sering dikejutkan dengan pelbagai skandal rasuah, ketidaktelusan dan ketidakcekapan dalam pentadbiran kerajaan Pulau Pinang, hingga sering dilihat mengambil tindakan undang-undang ke atas individu dan pengamal media yang mengkritik pentadbiran mereka

Dalam memperkatakan memecahkan orang Melayu mungkin Mahathir telah  lupa bahawa perpecahan orang Melayu berlaku pada zaman pemerintahannya sehingga menyebabkan tertubuhnya S46 yang menentang “keganasan:nya pada ketika itu.

Dikala itu tiada lagi sikap dan amalan demokrasi dijadikan pendoman , malahan setiap individu yang mengancam kedudukannya akan di”hilangkan” untuk seketika.

Mahathir tidak perlu lagi bercakap soal demokrasi apabila sudah berada bersama pembangkang. Demokrasi kononnya hanya wujud apabila pihak Pakatan Harapan mendapat apa yang mereka mahukan. Dan apabila kalah berlaku sebaliknya. Memang cukup hipokrit.

Sebaik saja sesebuah kerajaan dipilih, pihak yang kalah akan mengadakan demonstrasi dan mogok umum, menuduh kerajaan melakukan penyelewengan  dan melakukan gangguan sehingga  boleh menjadi begitu serius hingga memaksa kerajaan itu berundur.

Malaysia untuk pengetahuan pembangkang  bukan sebuah negara demokrasi liberal, selalunya, demokrasi dilihat menyediakan suatu ‘cara mudah’ untuk menukar kerajaan apabila hasrat dan kekalahan diterima oleh pihak haluan kiri.

Bagi kerajaan sedia ada yang mengamalkan demokrasi terhadap rakyatnya , sebenarnya tak perlu revolusi, tak perlu perang saudara, tak perlu Arab Spring. Hanya dengan satu undi, kerajaan akan jatuh atau dipilih semula berdasarkan kehendak rakyat

Justeru itu nilai seorang pemimpin diukur mengikut idea yang dimilikinya. Untuk membawa kemakmuran kepada negara, dia perlu tahu dasar apa yang perlu dilaksanakan dan strategi mana yang perlu digunakan,

Maka dengan itu, tidak dapat dinafikan lagi bahawa kerajaan Barisan Nasional yang dipimpin oleh  DS Najib sekarang adalah sebuah kerajaan yang amat demokrasi dalam memberikan rakyat membuat pilihan serta mendengar suara rakyat untuk memastikan setiap permasalahn dapat ditangani.

PRU14.tv

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana