KENAIKAN KADAR & SURCAJ PEMULIHARAAN AIR UNTUK DIDIK RAKYAT ATAU KAUT HASIL LEBIH?

Perbalahan kini sedang berlangsung di antara Setiausaha Agung Gerakan / Pengerusi SPAN Liang Teck Meng dengan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

Kerajaan DAP Pulau Pinang sentiasa mengatakan bahawa kenaikan kadar air adalah untuk membantu mengajar rakyat Pulau Pinang menjimatkan air dan surcaj pemuliharaan air (WCS) tidak dianggap sebagai peningkatan kadar air.

Adakah begitu? Mari kita lihat hasil syarikat air Pulau Pinang (PBAPP) dan kesan semua “surcaj” ini serta kadar kenaikan.

Anda boleh membuat penilaian anda sendiri tetapi nampaknya usaha “mendidik rakyat Pulau Pinang” ini telah menghasilkan anjakan pendapatan besar bagi pendapatan syarikat air milik negeri. “Kebetulan” yang menggembirakan!

Di samping itu, sejumlah hasil syarikat air telah disalurkan terus ke kerajaan negeri melalui “yuran pengambilan air mentah” yang mula-mula dikenakan pada tahun 2011 (sejurus selepas WCS pertama dikenakan pada November 2010) di mana PBAPP perlu membayar terus kepada kerajaan negeri.

Yuran pengambilan air mentah kemudian dinaikkan pada 1 Januari 2016 – beberapa bulan selepas kenaikan harga air pada 1 April 2015.

Kerajaan DAP Pulau Pinang Sangat Cekap Buat Bayaran Laporan Kajian, Syabas!

Baca Juga: Lim Guan Eng Sahkan PBA Bermasalah Jika Kadar Air Tidak Naik Untuk Kali Ke-5

Baca Juga: DAP Mahu Naikkan Kadar Air 77% Bagi Pengguna Individu & 58% Bagi Perniagaan?

Tentunya pendapatan tambahan itu amat berguna bagi kerajaan negeri yang bergelut dengan kenaikan 500% dalam perbelanjaan operasi tahunan negeri sejak tahun 2008.

Kembali ke perbalahan semasa, Lim Guan Eng telah mengesahkan bahawa terdapat surat untuk memohon meningkatkan kadar harga air yang dihantar kepada SPAN pada Disember 2016 tetapi ia ditarik balik pada akhir Februari.

Liang Teck Meng telah berulang kali meminta Lim Guan Eng untuk mendedahkan surat ini – tetapi setakat ini Lim Guan Eng enggan.

Memandangkan kerajaan negeri memerlukan banyak pendapatan kerana ia dapat membiayai lonjakan besar dalam perbelanjaan operasi tahunan, kemungkinan bahawa selepas pilihan raya, permohonan pada Disember 2016 yang ditarik balik akan dihantar semula.

Ini akan menyaksikan bil-bil air untuk pengguna meningkat sebanyak 77% dan 58% bagi perniagaan – yang akan menjana hasil yang amat diperlukan untuk kerajaan negeri.

Eric See-To (Timbalan Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional)

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana