#FITNAH_SEBIJI_AMBULANS_RM800K

Secara ringkasnya inilah rumusannya:

1. Kerajaan sedang menggantikan ambulans secara besar2an sejak 2010 (zaman DS Najib) demi rakyat.

2. Ini adalah kerana terdapat begitu banyak aduan tentang keuzuran ambulans sedia ada dan perlunya meningkatkan taraf ambulans sejajar dengan pemodenan sistem kesihatan dan kemajuan negara.

3. Malah keuzuran ambulans ini telah beberapa kali ditegur oleh Jabatan Audit dan disyorkan penggantian.

4. Sejak 2010 sehingga kini, sebanyak 925 buah ambulans telah dibeli oleh kerajaan dengan nilai hampir RM 400 juta.

5. Dan bermula 7 Ogos, kerajaan telah menerima perolehan batch pertama 26 buah ambulans dari 530 buah ambulans termoden lengkap dengan Advanced Cardiac Care Unit, ECG with digital telemetry, sistem keselamatan yang unggul (utk pesakit dan staf), critical care monitor, life support ventilator dll. Ini adalah merupakan aset game changer yang akan mengangkat standard Perkhidmatan Pra Hospital kita ke peringkat yang lebih tinggi!

6. Pembelian 530 biji ambulans kelas tertinggi ini menelan belanja RM 225.2 juta dengan anggaran kos RM 400K plus harga sebuah ambulans dan nilai ini adalah nilai munasabah dan berpatutan bagi sebuah ambulans.

7. RM 400 juta yang diumumkan Menteri Kesihatan adalah merujuk kepada jumlah yang dibelanjakan oleh kerajaan sejak tahun 2010 untuk transformasi perkhidmatan ambulans negara kita.

8. Sebagai seorang doktor yang berurusan dengan kes2 kecemasan setiap hari, saya cukup teruja dan berterima kasih kepada kerajaan kerana memperbaharui aset kami dengan aset tercanggih yang sudah lama dinanti2kan. Keselamatan staf dan juga pesakit saya lebih terjamin insaAllah dengan aspek keselamatan yang dipertingkatkan.

9. Oleh itu, tuduhan harga RM 800K untuk sebiji ambulans adalah FITNAH.

10. Semoga kita semua menjadi netizen yang bijak.

Bukan spt #Nyetizen spt dalam gambar di bawah.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana