Exco kerajaan DAP Pulau Pinang ditahan SPRM...

Exco kanan kerajaan DAP Pulau Pinang Phee Boon Poh ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) petang Jumaat dipercayai ada kaitan dengan operasi sebuah kilang haram di Kampung Sungai Lembu, Penanti.
Beliau yang merupakan Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar negeri, 'panas punggung' selepas SPRM membuat serbuan ke pejabatnya pagi tadi.

Pada pagi Khamis, SPRM menyerbu kilang haram yang dikatakan kebal tersebut dan sebelah petangnya menyerbu pejabat Majlis  Perbandaran Seberang Perai.

Boon Poh ditahan ketika hadir di ibu pejabat SPRM kira-kira pukul 2.45 petang tadi bagi memberi keterangan berhubung siasatan kes itu dan dijangka direman di Mahkamah Sesyen di sini pagi esok.

Dalam pada itu, peguamnya, R.S.N Rayer berkata, pihaknya ketika ini masih tidak mendapat maklumat jelas berhubung penahanan Boon Poh serta tuduhan yang dikenakan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Puyu berkenaan.

Boon Poh merupakan pemimpin senior DAP Pulau Pinang dan merupakan Exco kerajaan negeri kedua yang ditahan SPRM selepas bekas Exco Johor Datuk Latif Bandi ditahan dan didakwa di mahkamah baru-baru ini.-11/8/2017


Pegawai SPRM serbu pejabat Exco DAP Kerajaan Pulau Pinang

Lima pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Jumaat menyerbu pejabat anggota Exco kerajaan negeri Pulau Pinang, Phee Boon Poh di Tingkat 53, bangunan Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar), di Georgetown.

Serbuan itu dipercayai bagi membantu siasatan berhubung kes sebuah kilang beroperasi secara haram di Sungai Lembu, Bukit Mertajam sejak 10 tahun lepas.

Lima pegawai itu tiba di pejabat Phee kira-kira 11.30 pagi.

Semalam, SPRM mengambil beberapa dokumen dari pejabat Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) di Bandar Perda bagi membantu siasatan kes berkenaan.

Sepasukan pegawai SPRM tiba di bangunan MPSP kira-kira 10.30 pagi dan beredar dari pejabat pihak berkuasa tempatan itu bersama beberapa dokumen berkaitan kira-kira tiga jam kemudian.

Menurut sumber, dokumen itu diambil bagi membantu siasatan kes kilang memproses serbuk kayu yang beroperasi sejak 10 tahun lepas dikatakan tanpa permit di atas tanah berstatus tanah pertanian.

Isu berhubung kilang haram itu pernah dibangkitkan Anggota Dewan Undangan Negeri Penanti Dr Norlela Ariffin pada persidangan Dewan Undangan Negeri yang mendakwa banyak kilang haram dibiar beroperasi di Penanti tanpa tindakan lanjut oleh kerajaan negeri pimpinan DAP malah sesetengah kilang itu tidak mengikut garis panduan keselamatan, selain tidak mematuhi prosedur alam sekitar.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana