BUDIMAN DEDAH HANSARD PARLIMEN BUKTI MAHATHIR TAHU URUSAN BELI SCORPENE

‘BANGKAI gajah tidak dapat ditutup dengan nyiru’, demikian perumpamaan yang dapat diberi kepada penafian mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung pembelian dua unit kapal selam Scorpene dari Perancis semasa pemerintahan selepas terbongkarnya Senarai Penyata Rasmi (Hansard) Parlimen bertarikh 21 Oktober 2002.

Pendedahan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Sungai Besar, Budiman Mohd Zohdi kepada portal berita Selangor Press itu menunjukkan salinan hansard tersebut menyentuh mengenai pembelian kapal selam kontroversi itu berlaku semasa pentadbiran Tun Dr Mahathir, dan ianya mustahil sama sekali beliau mengatakan tidak tahu menahu mengenai perkara tersebut.

Di mana logiknya apabila keputusan Malaysia untuk memiliki dua kapal selam kelas Scorpene dari DCNS Perancis dimeterai pada Jun 2002, sedangkan Tun Dr Mahathir masih lagi bergelar Perdana Menteri sehingga tahun 2003. Walaupun, Najib pada ketika itu memegang jawatan Menteri Pertahanan, tetapi logikkah seorang Perdana Menteri tidak sedar atau tidak diberitahu mengenai pembelian aset negara yang terang – terang tinggi kosnya? MUSTAHIL.

Jawapan Menteri Pertahanan ketika itu, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mengenai perjanjian pembelian kapal selam Scorpene antara kerajaan Malaysia dan Perancis.

Dalam hansard yang dibongkarkan oleh Budiman itu juga ada menyebut bahawa Timbalan Menteri Pertahanan ketika itu, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dengan terperinci menjelaskan kepada wakil rakyat pembangkang berkenaan proses pemberian tender dan kaedah pembayaran dilakukan kerajaan Malaysia tersebut dalam urusan pembelian kapal selam itu.

Jawapan Mohd Shafie mengenai kaedah pembayaran kerajaan Malaysia kepada Perancis dalam urusan pembelian kapal selam Scorpene semasa Perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan pada 20 Oktober 2002.

Jadinya, selepas ini kita semua nantikan apa pula respon atau kenyataan yang bakal dikeluarkan oleh sama ada Tun Dr Mahathir atau puak pembangkang lain untuk menafikan perkara ini. Kalau tiada sebarang respon atau kenyataan, maka terbuktilah bahawa beliau sengaja memanipulasikan fakta dan data demi kepentingan politik sendiri.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana