BACA dakwaan Mahathir konon dia tidak tahu tentang pembelian kapal selam Scorpene pada tahun 2002

memang mencuitkan hati ini. Tiba-tiba tua kutuk ini jadi pelupa semuanya, Bukan sikit billion yang kita cakapkan ni, kalau ikut nilai pada waktu itu, 3 buah kapal selam (2 Scorpene – baru dan 1 Agosta 70 – terpakai) ini berharga RM 3.7 billion, dan Mahathir selaku Menteri Kewangan pada waktu itu boleh kata tak tahu?

Pembelian sebesar ini nilainya perlu dapat kelulusan Menteri Kewangan walaupun Datuk Sri Najib adalah Menteri Pertahanan. Kapal selam tau bukan kapal mainan dan ia adalah kapal selam pertama negara pulak lagi, mana logik Perdana Menteri ketika itu tak tau? Eh, rakyat kita ni bodoh sangat ka sampai boleh telan kelentong Mahathir macam itu saja?

Skandal Forex berpuluh billion hilang pun Mahathir dakwa tak tahu, beli kapal selam pun tak tahu jugak? Mahathir ni Perdana Menteri tunggul kayu ke semua benda pun tak tahu? Padanlah pencapaian 22 tahun jadi Perdana Menteri, diatasi Najib tak sampai 1/3 pun dari tempoh itu, dah semuanya tak tahu.

Ini Mahathir semakin lama semakin nampak “kekuttian”nya tu. Cakap berbelit-belit. Entah kenapa bila pembelian Scorpene ini diskandalkan Anwar bermula tahun 2008 dulu, Mahathir tak buka mulut apa pun, sekarang pulaklah bila ia dah tak sokong kerajaan dan RCI Forex pun semakin dekat, baru nak pertikai benda yang dah lama selesai ni.

Mentang-mentang minit mesyuarat kabinet rahsia, bukan boleh bawa keluar begitu saja untuk buktikan penipuannya, Mahathir pandailah bermain masa. Apatah lagi Mahathir kata “seingat saya”, tu ayat playsafe tu.

Ni nak kata, PRU13 dah buktikan rakyat tolak pembohongan pasal Scorpene ni. Dalam PRU14 yang akan datang pulak rakyat akan nampak macam mana pembelian Scorpene ni diskandalkan pembangkang dulu, sama jugalah 1MDB di skandal pembangkang sekarang. Mahathir guna modus operandi sama dalam penskandalan 1MDB ini, bulat-bulat mengambil cara Scorpene diskandalkan dulu.

Beza cuma, kalau dalam hal Scorpene, Suaram dihantar buat laporan ke Perancis, dalam penskandalan 1MDB pulak, 2 anjing Mahathir dihantar untuk buat laporan ke beberapa negara Eropah. Dia sendiri report, dia sendiri sensasikan bila ada siasatan..

Cari idea lainlah..
Share on Google Plus

About Melayu Berwawasan

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
Post a Comment