ANWAR DAN PEMIMPIN PAKATAN DAH LAMA GELAR MAHATHIR MAMAK KUTTY – LIM SIAN SEE

“Kuasa yang diambil dari Raja diserahkan kepada Mamak Bendahara,” itu kata Datuk Seri Anwar Ibrahim merujuk kepada Tun Dr Mahathir Mohamad dalam ucapan reformasinya di Masjid Negara selepas dipecat dari UMNO dan barisan menteri kabinet pada 1998.

Gelaran mamak bendahara, mamak kutty dan pelbagai lagi gelaran yang merujuk kepada keturunan Dr Mahathir dari India itu juga disebut oleh ramai ahli pembangkang lain selama ini, kata blogger Lim Sian See.

“Ada beberapa orang Pakatan yang tidak gembira apabila TPM Zahid menyebut bahawa Mahathir dari keturunan India.

“Anehnya, orang syok sendiri ini tidak kisah apabila pelbagai ahli Pakatan menghina Mahathir mengenai isu ini lebih sedekad dahulu,” katanya sambil menyertakan kompilasi video merangkumi ucapan pemimpin pembangkang mempertikaikan keturunan Dr Mahathir.

Selain Anwar, turut menggelar Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan Pengerusi Pakatan Harapan itu termasuklah Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS, N. Balasubramaniam dan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli.

Isu keturunan Dr Mahathir kini hangat dibicarakan selepas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mendakwa mempunyai bukti bahawa bekas Perdana Menteri itu bukan dari keturunan Melayu, tetapi dari keturunan India.

“Ini IC (kad pengenalan) biru dia (Dr Mahathir) dahulu,” kata Zahid sambil mengangkat telefon pintarnya menunjukkan gambar kad pengenalan Dr Mahathir.

“Nama dia Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty. Ini apa yang dihantar oleh Ketua Pengarah Ketua Jabatan Pendaftaran Negara. Patutlah dia kata kita (Melayu) mudah lupa. Sebab dia ‘anak lelaki’ (bukan Melayu) Iskandar Kutty,” kata Zahid.

Tambahnya, Dr Mahathir selama 22 tahun kononnya memperjuangkan agenda Melayu sewaktu menjadi Presiden UMNO dan setelah tidak berkuasa UMNO disisihkan umpama ‘habis madu sepah dibuang.

Kenyataan Zahid mendapat kecaman dari ahli pembangkang didalam dan diluar Pakatan Harapan termasuk Penasihat DAP Lim Kit Siang serta Koordinator Deklarasi Rakyat, Khairuddin Abu Hassan.

Kit Siang menggesa Zahid meletakkan jawatan sementara Khairuddin membuat laporan polis terhadap Zahid.

Bercakap mengenai bukti keturunan Dr Mahathir dimiliki oleh Zahid, Lim Sian See berkata maklumat kad pengenalan dan sijil kelahiran setiap Perdana Menteri sejak sekian lama ‘bocor’ di media sosial termasuk pernah didedahkan oleh blog-blog pro pembangkang.

“Apa yang saya boleh katakan mengenai Pakatan?

“Mereka buat, tak apa kerana ianya demi ketelusan demokrasi dan kebebasan bersuara. Orang lain tak boleh,” ujar LSS sinis. – mD

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana