ADUN PKR GEMBIRA EXCO DAP PULAU PINANG DITAHAN SPRM

Ahli Dewan Undangan PKR bagi Penanti, Dr Norlela Ariffin menyatakan rasa lega kerana akhirnya satu tindakan dilakukan terhadap kilang haram yang beroperasi di Sungai Lembu di Bukit Mertajam, Pulau Pinang yang memberi kesan buruk termasuk kanser kepada penduduk sekitar.
Dr Norlela berkata beliau membangkitkan isu kilang pemprosesan penapisan haram sejak dua tahun lalu namun tidak diendahkan.

“Penduduk kampung mengadu kepada saya akan kebimbangan mereka pada Februari 2015. Saya membangkitkan isu ini di sidang dewan undangan negeri namun tiada tindakan dibuat oleh pihak berkuasa selama dua tahun,” katanya.

Dr Norlela sebelum ini dikenali kerana terpaksa merintih bagai pengemis di sidang dewan undangan kerana meminta peruntukan bagi pembangunan rakyat tidak diendahkan kerajaan pimpinan DAP.

Siang tadi, tiga individu termasuk Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Phee Boon Poh, ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan terhadap kilang haram.
SPRM turut menahan seorang pengurus dan anak kepada pengarah kilang haram terbabit manakala pejabat Boon Poh turut diserbu dan dokumen dipercayai ada kaitan dengan kilang Kampung Sungai Lembu turut dirampas.

Difahamkan, kilang haram itu sudah beroperasi di kawasan ladang kelapa sawit lebih dari 10 tahun.
Operasi terhadap kilang haram itu turut melibatkan pegawai dari Jabatan Imigersen, Jabatan Alam Sekitar dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Boon Poh pada Mac tahun lalu pernah mencetuskan kontroversi apabila membacakan Akuan Berkanun, Phang Li Koon yang terlibat dalam skandal penjualan banglo kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.
Guan Eng dan Li Koon sudah dihadapkan ke mahkamah pada 20 Jun tahun lalu oleh SPRM. Keduanya bagaimanapun mengaku tidak bersalah.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana