WAN JI PENIPU? 2011 KATA BELA ANJING HARAM, 2017 KATA, TAK HARAM

Tak sangka dalam kelantangan beliau berkata bab agama Islam memberikan hujah, rupa-rupanya Ketua Biro Agama PKR Wan Ji Wan Hussin ini rupa-rupanya penipu besar.

Tak payah cakap banyak, dalam satu video ceramah beliau sendiri di Youtube pada 29 Oktober 2011, Wan Ji sendiri dengan suara lantang dan yakin kata bela anjing hukumnya haram kecuali dua keadaan iaitu untuk berburu dan untuk menjaga keselamatan rumah atau kebun.

Itu yang selama ini kita faham dan itu adalah pemahaman yang betul. Dalam kenyataan dua hari lepas pulak, Wan Ji kata tidak haram pula bela anjing sebagai haiwan peliharaan dan boleh diletakkan dalam rumah.

Katanya dalam laporan Mynewshub, adalah tidak haram untuk umat Islam membela anjing di rumah sebagai haiwan peliharaan.

Menurut beliau, terdapat fatwa iaitu tidak meletakkan perbuatan memelihara anjing selain untuk tujuan berburu dan penjagaan sebagai haram, sebaliknya sekadar makruh sahaja.

Kata beliau, sebilangan ulama menyatakan larangan itu mencegah malaikat masuk dalam rumah dan sebilangan lain menyatakan bahawa ia boleh mengganggu jiran tetangga.

Manakala, sebilangan yang lain menyatakan bahawa sebilangan anjing itu adalah syaitan dan anjing di dalam rumah akan memungkinkan jilatan anjing itu terkena pada bekas makanan.

Tengok macam mana berbelitnya dia bercakap.

Ini pula kata-katanya yang menyatakan kononnya bela anjing dengan sengaja tanpa tujuan itu tidak haram.

“Jika larangan itu menjadi haram, ekoran malaikat tidak masuk rumah, sudah pasti memasukkan televisyen dan gambar juga dikira sebagai haram,.

“Jika dikatakan larangan itu kerana ia boleh menggangu jiran tetangga, sudah pasti larangan itu bukan hukum lizatih iaitu keharaman pada membela anjing, tetapi larangan itu pada faktor lighairih iaitu berfaktorkan kebisingan.

“Dengan maksud, jika tidak membawa kepada bising, atau duduk dalam rumah yang punyai halangan suara dari sampai ke rumah orang lain, maka ia tidak menjadi haram,” katanya lagi dalam satu kenyataan.

Lihat, awal-awal dulu kata haram, tak boleh letak dalam rumah, kali ini boleh letak dalam rumah pula dan tidak menjadi haram. Begini ke Islam seorang pemimpin pembangkang? mengelirukan orang ramai.

Awal-awal, kenyataan si Wan Ji dah betul, kenapa ubah apabila ada perselisihan dalam hal ini, untuk apa? Adakah untuk dapatkan perhatian dan kelebihan politik untuk orang ramai sokong PKR.

Dengan cara menipu seperti ini, patutlah Wan Ji hanya mendapat tempat dalam pembangkang sahaja, sebab dah memang itu kerja mereka. –

Sumber: www.pru14.tv

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana