PRU14 Pada Februari?Barisan Nasional Tetap Pilihan Rakyat Malaysia

WARTAWAN di The Star diberitahu untuk cuba menghabiskan cuti mereka pada separuh pertama tahun ini.

Ini kerana editor menjangkakan pilihan raya umum ke-14 (PRU14) akan diadakan sekitar separuh kedua tahun ini dan semua cuti di sidang editorial akan dibekukan.

Wartawan diberitahu, Mei dan Jun adalah 'bulan paling selamat' untuk mengambil cuti kerana tidak mungkin perdana menteri akan mengadakan pilihan raya pada bulan Ramadan atau Syawal.
Walaupun penggal hanya akan berakhir pada Ogos tahun depan, penganalisis telah meramalkan bahawa Datuk Seri Najib Tun Razak mahu mengukuhkan kedudukannya dengan mengadakan pilihan raya awal memandangkan kedudukan ringgit kukuh dalam mata wang Asia pada suku ini ditambah dengan kadar pertumbuhan 5.6 peratus.

Permainan meneka bila PRU14 ini telah berlaku sejak tahun lepas, dan ada yang membuat spekulasi bahawa Najib akan memilih pilihan raya selepas lawatan negara China.
September atau Oktober adalah dua bulan di mana pilihan raya umum kemungkinan besar berlaku, itulah yang difikirkan oleh kebanyakan orang.

Jangkaan popular ini dibuat dengan andaian Najib mahu membangkitkan sentimen negara selepas Sukan SEA dan sambutan besar-besaran yang dirancang untuk Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia.
Kemudian baru-baru ini, timbul laporan bahawa Presiden China Xi Jinping mungkin akan melawat Malaysia pada Oktober. Justeru, ia mendorong kemungkinan untuk pilihan raya diadakan lebih lewat menjelang akhir tahun ini.

Tetapi, menurut orang-orang dalam parti, pilihan raya umum lebih cenderung diadakan pada tahun depan berbanding tahun ini.

"Tekaan saya adalah selepas Tahun Baru Cina. Nampaknya pemimpin kita boleh menangguhkannya  sejauh itu," kata Ketua Umno bahagian Kapar, Datuk Faizal Abdullah.

Setiap kali perdana menteri bercakap di majlis politik, ia kelihatan seperti pilihan raya akan berlaku tidak lama lagi. Matlamatnya untuk memastikan semua orang dalam keadaan bersedia.
Semasa perhimpunan ulang tahun Umno di stadium Bukit Jalil, Najib, ketika memberitahu parti supaya bersedia, beliau berkata bahawa pilihan raya boleh diadakan pada bila-bila masa malah menambahkan debaran dengan berkata 'saya boleh mengadakannya esok'.

"Semua orang cuba membuat tekaan tetapi perdana menteri hanya akan membuat keputusan apabila dia merasakan telah tiba masa yang betul untuk melakukannya," kata ahli politik Gerakan, Ivanpal S. Grewal.

Salah satu hujah yang lebih meyakinkan kenapa perdana menteri mungkin lebih suka menunggu sehingga tahun depan adalah kerana beliau mahu membentangkan bajet 'kasih sayang' pada bulan Oktober dan memerlukan beberapa bulan selepas itu, mungkin pada bulan Februari, untuk rakyat menikmati madunya.

Setiap pilihan raya memerlukan faktor yang baik tetapi lebih penting, pengundi secara purata harus dapat merasakan kebaikannya berdasarkan poket masing-masing.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana