PKR, Amanah bodoh kalau pilih DAP terajui PH, kata Tun M...Inilah KEnyataan DAP Kuasai PH Madey...Lagi Nak Kelirukan

PETALING JAYA: Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad menolak dakwaan kononnya parti majoriti Cina, DAP mendominasi Pakatan Harapan (PH).

Menurut mantan perdana menteri itu, beliau percaya PKR dan Amanah bijak untuk tidak memilih DAP menunjangi gabungan itu apatah lagi dengan jumlah kerusi majoriti yang dimiliki kedua parti itu.

"Itu sampai bila pun akan ulang benda itu. Benda tak benar. Dalam Pakatan Harapan ini ada tiga buah parti yang diketuai oleh orang Melayu dan punya jumlah mereka sekarang ini pun menjadi majoriti. DAP bukan majoriti.

"Kalau kita jumlah Amanah dengan Keadilan (PKR) sekarang ini mereka punya lebih banyak wakil rakyat daripada DAP. Kalau mereka begitu bodoh mereka akan pilih DAP lah. Tetapi mereka bukan bodoh macam itu.

"Dalam Pakatan Rakyat dulu pun dia kurang daripada jumlah kerusi yang dimiliki oleh pada mulanya PAS dan Keadilan (PKR). Sekarang ini Keadilan (PKR) dengan Amanah. Jumlah mereka lebih tinggi dari DAP," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat PPBM di sini hari ini.

Tegasnya lagi, PH dianggotai tiga buah parti majoriti Melayu yang berteraskan sistem demokrasi dan tidak timbul isu mana-mana parti mengawal gabungan itu.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dilaporkan berkata beliau tetap yakin, DAP tetap memegang kuasa pemutus dalam PH, walaupun gagasan itu beriya-iya mengemukakan senarai struktur baru pakatannya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama dalam Persidangan Invest Malaysia 2017, semalam.

DAP mempunyai 38 kerusi Parlimen dalam pakatan pembangkang, pemilik kerusi terbanyak di antara empat parti dalam PH.

Sebelum ini, pandangan sama turut disuarakan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Salleh Said Keruak yang mempersoalkan ketiadaan wakil DAP dalam tiga kedudukan teratas dalam barisan kepimpinan baru PH.

Ujarnya lanjut, senarai baru tersebut seolah-olah mahu mengaburi mata pengundi dan rakyat kononnya segala keputusan dalam PH tidak dipengaruhi DAP.

Dalam barisan struktur kepimpinan PH yang baru sahaja diumumkan minggu lalu, Datuk Seri Anwar Ibrahim dinamakan sebagai Ketua Umum, sementara Pengerusi PPBM Dr Mahathir diangkat sebagai pengerusi.

Isteri Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dilantik menjadi presiden PH.

Manakala DAP hanya diwakili Setiausaha Agung parti itu, Lim Guan Eng yang dinamakan timbalan presiden PH, sementara naib presiden DAP dari Sarawak, Chong Chieng Jen, dinamakan naib presiden PH.

Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang, bagaimanapun, tidak memegang sebarang jawatan dalam barisan kepimpinan utama gabungan itu.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana