PAS Jadi Bahan Jenaka Pemimpin Pakatan Harapan

Sasaran PAS untuk memenangi lima negeri dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) sekadar menjadi bahan jenaka Pakatan Harapan.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata, fakta sebenar tentang PRU14 adalah sama PAS sekurang-kurangnya dapat mempertahankan Kelantan yang dimenanginya pada tahun 1990.

“Presiden PAS mahu partinya memenangi lima negeri dalam PRU akan datang.

“Ia satu arahan yang sangat tinggi. Sebenarnya bukan sama ada PAS boleh memenangi lima kerajaan negeri, tetapi sama ada PAS boleh mengekalkan kuasa di Kelantan yang dimenangi oleh Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat,” katanya dalam satu kenyataan media semalam.

Pakatan Harapan yang merupakan sebuah gabungan parti sekular dan liberal yang diketuai DAP ditubuhkan beberapa tahun lalu bagi menggantikan Pakatan Rakyat.

Anggota parti Pakatan Harapan terdiri daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

Pakatan Harapan perlu menumbangkan parti terbesar kaum Melayu UMNO dalam PRU14 jika mahu menyerapkan ideologi sekular dan liberal tulen dalam kalangan rakyat dan pentadbiran negara.

Kit Siang seterusnya membayangkan PAS akan tumbang di Kelantan seperti yang dialami oleh parti itu selepas memenangi Terengganu pada tahun 1999.

Kata beliau, PAS sebenarnya memenangi Terengganu disebabkan oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, bukan kerana kemampuan parti itu.

Sehubungan itu, beliau turut membayangkan PAS akan ‘pupus’ dalam PRU14 jika tidak melakukan sesuatu.

“PAS tidak akan bertarung untuk menang di Kelantan, Selangor, Terengganu, Pahang dan Kedah, tetapi terpaksa bertarung untuk kelangsungan politiknya,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana