Parti setahun jagung Shafie Afdal sudah pandai jaja fitnah...

Memang sudah menjadi SOP parti pembangkang membuat fitnah terhadap kerajaan dan menyebarkannya di media sosial.

Walaupun usia baru setahun jagung... Parti Warisan Sabah (Warisan) nampaknya sangat cekap bab mereka fitnah dan berita palsu ini.

Mereka menuduh pengurusan Hospital Papar serta pemimpin UMNO menghalang kempen derma darah anjuran mereka.

Ahli Parlimen Papar, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, tuduhan melulu mendakwa terdapat campur tangan pemimpin UMNO bagi menghalang kempen tersebut juga bermotifkan politik selain memberi persepsi negatif kepada kepimpinan UMNO di daerah ini.

Beliau yang juga Timbalan Menteri Kerja Raya menegaskan, pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN) daerah yang mewakili kerajaan tidak pernah mengambil kesempatan atau melaksanakan sesuatu program menggunakan lambang parti kerana tindakan itu boleh menjejaskan reputasi pegawai kerajaan?

“Sebagai makluman di bawah peraturan 21(1), Peraturan-peraturan Pegawai Awam (kelakuan dan tatatertib) 1993, Pegawai Awam dalam Pengurusan Tertinggi serta Pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional adalah dilarang daripada mengambil bahagian dalam aktiviti politik atau memakai mana-mana lambang sesuatu parti politik.

“Tindakan ini supaya ia tidak bertentangan dengan prinsip pengecualian (neutrality) dan tidak memihak (impartiality) yang diamalkan dalam perkhidmatan awam. Sekiranya terdapat pegawai yang melanggar atau mengingkari arahan ini, tindakan tatatertib dikenakan ke atas mereka berdasarkan peraturan yang dinyatakan di atas.

“Isu utama adalah pihak penganjur menggunakan nama parti untuk menganjurkan kempen tersebut dan tindakan pengurusan Hospital Papar untuk tidak terlibat dengan kempen ini adalah wajar selepas mengambil kira larangan yang terkandung dalam Peraturan-peraturan Pegawai Awam (kelakuan dan tatatertib) 1993,” katanya dalam kenyataan di pada Isnin?

Baru-baru ini, kenyataan Ketua Penerangan Wira Warisan, Francis Au tular di media sosial dan aplikasi Whatsapp apabila mendakwa program amal derma darah anjuran parti tersebut dibatalkan selain menuduh terdapat campur tangan politik atas pembatalan tersebut.?

Rosnah menambah, berdasarkan pertimbangan itu dikhuatiri penglibatan pihak hospital akan menimbulkan konflik kepentingan sekiranya program tersebut dimanipulasi bagi tujuan kepentingan politik pihak penganjur.

“Program murni ini seharusnya tidak dijadikan isu sensasi sebagai platform untuk menarik perhatian masyarakat sekali gus memperkecilkan tugas dan tanggungjawab sesuatu pihak.?

“Sekiranya pihak penganjur benar-benar ikhlas, mereka perlu mempunyai perancangan rapi sebagai pelan tindakan alternatif tanpa mengharap bantuan sepenuhnya daripada pihak hospital,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana