MRT – PROJEK MEGA BEBAS KONSESI & KRONI...ZAMAN MADEY HABIS DISAPU KEPADA ANAK DAN KRONI SAJA

SEPANJANG yang penulis tahu, di Malaysia atau di dunia ini tidak ada pemimpin yang membangunkan infrastruktur rakyat dengan wang poket mereka sendiri.  Semuanya menggunakan wang kerajaan atau secara harfiahnya dipanggil wang rakyat.

Termasuklah dalam hal ini, infrastruktur seperti PLUS, LRT, ERL dan bermacam projek mega lain di zaman Mahathir dulu, semua itu menggunakan duit rakyat juga.  Cuma beza, dalam konteks Mahathir, ketika semua projek itu dibina, ia dengan modal kroni-kroninya, bila rugi, kerajaan (bukan guna duit poket Mahathir) ambil alih dengan hutang-hutang sekali.  Cerdik kan?

Yang pentingnya, duit rakyatlah juga.  Kerajaan Azmin repair jalan berlubang di Selangor pun tak keluar duit dari wallet masing-masing, semuanya pakai duit rakyat.

Pembinaan MRT ini selain bukti keprihatinan Datuk Sri Najib Tun Razak terhadap masalah pengangkutan dan kos sara hidup rakyat (ya, MRT mampu mengurangkan kos kehidupan rakyat), ia juga adalah bukti kerajaan kita hari ini berduit, mampu bina projek bernilai berpuluh billion.  Berbeza dengan pandangan Pakatan konon kerajaan kita ni nak bankrap walaupun dalam masa yang sama mereka bermati-matian mahu merampasnya dari BN.

Ramai mungkin tidak sedar bahawa projek MRT ini bebas konsesi (selain kroni).  Tidak ada keperluan untuk menaikkan tambang pada sekian-sekian masa atau kerajaan perlu membayar pampasan seperti mana projek-projek infrastruktur “berkonsesi” zaman Mahathir dulu.  Kalau nak naik tambang, naik tambang sajalah, bukan naik tak naik atau pampasan terpaksa dibayar kepada pemegang konsesisnya.

Semua perkara berat sebelah dan menyusahkan rakyat ini, tidak wujud dalam projek MRT atau apa juga projek infrastruktur skala Mega di bawah tangan Najib.

Pakatan pulak sebaliknya yang dulu kutuk perjanjian konsesi, kini mula meniru konsep tersebut seperti mana yang boleh dilihat dalam projek Terowong Bawah Laut Pulau Pinang oleh DAP.  Beratus juta wang rakyat dah habis untuk kos kertas kerja dan perundingan tapi apa benda pun di tapak projek tak bergerak lagi.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana